Ariam P.: Szörnyhölgyek Európában (I. rész) – A Fehér Hölgyek legendája
„Ha létezik
egyáltalán kellő számú tanúbizonysággal alátámasztott beszámoló, hát a
vámpírokról szóló ilyen. Nem hiányzik semmi. Hivatalos jelentések, közismert
személyek – orvosok, papok, rendőrbírák – eskü alatt tett, írásbeli
nyilatkozatai: egyetlen jogász sem kívánhat ennél meggyőzőbb bizonyítékokat. És
mégis, ugyan ki hisz a vámpírokban? „ – Jean-Jacques Rousseau
Ezalkalommal
a régi európai mondák, sötét elbeszélések világába szeretném elkalauzolni az
olvasót. Általánosan elterjedt elképzelés, hogy a különböző titkos
társaságoknak, illetve bennfentes tudományok gyakorlóinak tagjai csak férfiak
lehetnek. El kell oszlatnom ezt az elképzelést. Meglepően sok női entitással
találkozhatunk az ősi európai folklórban, néhányat bemutatnék most, a teljesség
igénye nélkül. Vajon igazak ezek a történetek? Döntsön az olvasó.
A
Fehér Hölgyek legendája
A
nők mindig is központi szereplői voltak a régi kelta mondáknak, találkozhatunk
velük az ősi istennők tanulmányozása közben is. Ők a születés szentségének
megszemélyesítői, a termékenység védelmezői, a termések és betakarítások
védnökei, uralják az időjárást a kedvünkért, és közben járnak az elemeknél,
hogy kegyesek legyenek hozzánk, szegény védtelen, halandó emberekhez. Az ősi
kelta istennők természetétől nem idegen a harciasság, szent háborúk védelmezői,
persze nekünk folyamatosan adott a feladat, hogy legjobb tudásunk szerint kutassuk
védelmezőink kegyeit.
A Fehér Hölgyek legendája Franciaországból származik, de
nagyon hasonló képességekkel felruházott entitásokkal találkozhatunk Skócia
partjainál is. Mi egyelőre azonban maradunk még Franciaországban. Nevük, a Les
Dames Blanches, szó szerint Fehér Hölgyeket jelent, én nem tudtam ennél
szellemesebbet kitalálni. A Fehér Hölgyek meglehetősen áttetszőek, félig szellem,
félig tündéri teremtmények, táplálkozási szokásaikat tekintve erősen a
vámpírokra emlékeztetnek. Ahogy a nevükből kitalálhatjuk, ritkán utaznak
szólóban, a művészi ábrázolásokon is általában hárman vannak. Általában nagyobb
keresztutakon várják a gyanútlan utazókat, esetleg a temetők melletti
földutakon, különösen telihold idején. Nem egészséges holdfényes éjjeleken
ilyen helyeken sétálni tehát.
Aki találkozott ezekkel a hölgyekkel, és valamilyen okból
életben maradt, mind azt állítja, hogy szépségüknek párja nincs, alabástrom
fehér bőrükön szinte megcsúszik a hold sápadt fénye, érintésük jéghideg, és
alighanem az utolsó, amit magunkon érezhetünk, ha találkozunk velük. Nyári
éjszakákon gyakran táncolnak, ezzel is ámulatba ejtve az utazókat. Az áldozatok
főleg férfiak. S, ha van köztük olyan megátalkodott példány, aki a fentebb
felsoroltaknak mindezidáig simán ellen tud állni, nos, a Fehér Hölgyek
hipnotikus tekintete elől nincs menekvés. Az elkápráztatott áldozatok vértelen
tetemei legalábbis erről tanúskodnak.
A Fehér hölgyek Druantia, ősi kelta istennő követei. A
kelta mitológiában a druidák királynőjeként is találkozhatunk vele, a druida
papok az ő mentális erejét használva tesznek szert a legendás képességeikre, és
bölcsességükre. Druantia képes bárkit meggyógyítani, ismeri a gyógynövényeket,
az erdei gombák hatóanyagait, de isteni kettősségénél fogva tud igazán sötét és
veszélyes is lenni, ha ereje rossz kezekbe kerül. A papok éppen ezért féltve
őrzik királynőjük titkát. Az „Our Lady of the Oak” elnevezés arra enged
következtetni, hogy a druidák valamelyik szent ligetében van az állandó
szállása. A régi, francia nyelvterületről származó mondák erősen támaszkodnak a
druida mítoszokra, a Fehér Hölgyek kétségtelenül az istennő életre keltett,
rossz tulajdonságainak hordozói.
Mégis hogyan védekezzünk, ha okvetlenül meg kell állnunk
az erdő szélén, vagy egy temető mellett egy teliholdas éjszakán?
A választ a katolikus vallás siet megadni nekünk. A
katolikus ceremóniák jelképei, a kereszt, a szenteltvíz, és a papi áldás
segíthet az áldozatokon, ha időben találnak menedéket, egy templom védelmében.
Ez elég aggasztó, tekintve, hogy a templomok már sokszor nappal sincsenek
nyitva, nemhogy éjjel. Persze a régi időkben bármikor kérhetett és kaphatott
védelmet az igazhitű vándor. A folkloristák szerint néha elég valamelyik szent
nevét kimondani, és a hölgyek azonnal elillannak és más, hitetlen áldozat után
néznek. Én úgy gondolom, hogy mivel a Hölgyek már jóval a kereszténység
megszületése előtt köztünk jártak, pogány védelemmel többre megyünk ellenük. A
vas a legősibb, ismert védelmi elem, az ősidőkben démon és szelleműzésre
egyaránt használták a papok. Éjszaka tehát mindig legyen nálunk egy darabka
ebből a fémből, valahol a ruhánk alatt.
A Fehér Hölgyek skóciai rokonai – őket kevésbé előkelő
névvel illették (Baobhan Sith) –, sikeresen tartották rettegésben évszázadokon
keresztül az amúgy is babonás lakosságot. Sokkal-sokkal a kereszténység
megjelenése előtt léteztek, nevük a régió ősi nyelvéből származtatva, körülbelül
Szellem Asszonyként eredeztethető. Repertoárjukban a kísértetek, tündérek, és
boszorkányok összes tulajdonsága szerepel, néhol démonokként aposztrofálják
őket, de abban teljes az egyetértés, hogy ezek a teremtmények mindenesetre
nagyon gonoszak.
A skót folklórban a XVI.-XVIII. században, az átmenet a tündérek és boszorkányok, valamint ártó démonok között meglehetősen homályos, és zavarba ejtő. Példa erre Bessie Dunlop története is, akit 1576-ban máglyahalálra ítéltek, és az ítéletet végre is hajtották Ayrshire-ben. Biztos, ami biztos, meg is fojtották, mielőtt megégették, mert nem voltak biztosak abban, hogy önmagában a tűz elpusztítja. A különböző varázslásokkal foglalkozó nők meghatározása nagyon hasonlított a tündérekéhez, csak fölerősítve a boszorkányok természetfeletti erejével. Egyes források a tündéreket, manókat és egyéb mágikus teremtményeket a démonok kistermetű csoportjában tartják nyilván, az összes rossz tulajdonságuk is ezt igyekeznek alátámasztani. A középkori falvakban lakó emberek tiszteleteseiket feleskették, hogy harcolni fognak az ilyen gonosz lelkekkel szemben és megvédelmezik a népet Isten segítségével és a rendelkezésükre álló szent ereklyékkel. A Baoban Sith egyike a skót mondákban megtalálható népes démonfajtáknak. Míg Franciaországban a Fehér Hölgyek az utazók között szedték az áldozataikat, skót nővéreik a juhászokat, pásztorokat részesítették előnyben. A misztikus Felföldön állataikat legeltető, emberektől elszigetelt helyeken táborozó férfiak féltek álomra hajtani a fejüket, azt beszélték, hogy a démoni asszonyok álmukban szívják ki a vérüket. Frances Thompson írónő így ír a Felföld természetfeletti jelenlétéről íródott könyvében:
A skót folklórban a XVI.-XVIII. században, az átmenet a tündérek és boszorkányok, valamint ártó démonok között meglehetősen homályos, és zavarba ejtő. Példa erre Bessie Dunlop története is, akit 1576-ban máglyahalálra ítéltek, és az ítéletet végre is hajtották Ayrshire-ben. Biztos, ami biztos, meg is fojtották, mielőtt megégették, mert nem voltak biztosak abban, hogy önmagában a tűz elpusztítja. A különböző varázslásokkal foglalkozó nők meghatározása nagyon hasonlított a tündérekéhez, csak fölerősítve a boszorkányok természetfeletti erejével. Egyes források a tündéreket, manókat és egyéb mágikus teremtményeket a démonok kistermetű csoportjában tartják nyilván, az összes rossz tulajdonságuk is ezt igyekeznek alátámasztani. A középkori falvakban lakó emberek tiszteleteseiket feleskették, hogy harcolni fognak az ilyen gonosz lelkekkel szemben és megvédelmezik a népet Isten segítségével és a rendelkezésükre álló szent ereklyékkel. A Baoban Sith egyike a skót mondákban megtalálható népes démonfajtáknak. Míg Franciaországban a Fehér Hölgyek az utazók között szedték az áldozataikat, skót nővéreik a juhászokat, pásztorokat részesítették előnyben. A misztikus Felföldön állataikat legeltető, emberektől elszigetelt helyeken táborozó férfiak féltek álomra hajtani a fejüket, azt beszélték, hogy a démoni asszonyok álmukban szívják ki a vérüket. Frances Thompson írónő így ír a Felföld természetfeletti jelenlétéről íródott könyvében:
„Három férfi indult útnak, hogy Kintail hegyei között
vadászhassék. Elég üresfejűek voltak, mivel a vadászat elég kevés sikerrel
kecsegtetett, s ők mégis nekivágtak. Este üres kézzel tértek meg. Úgy
határoztak, másnap ismét felmennek a hegyek közé, kalyibát építenek szállás
gyanánt, és üres kézzel bizony nem térnek haza. Ahogy tábort ütöttek, máris tüzet
élesztettek, megfőzték a napközben elejtett apróvadakat. Üldögéltek,
beszélgettek, jól érezték magukat. Kettő közülük a tűz mellett ült, a harmadik
hátrébb, egy mohából és szalmából készített fekhelyen heverészett, és a nála
lévő trombitácskát fújta. Kisvártatva megszólalt az egyik – milyen hosszú és
fárasztó is itt egy nap a hegyek között, de még annál is hosszabb és
magányosabb az éjjel a kedvesem nélkül – a többiek bőszen helyeseltek. Alig
halt el az utolsó emberi szó a kis kalyibában, kopogtattak a hevenyészett ajtón
és három nő lépett be az apró helységbe. Abban a pillanatban a tűz kialudt,
füstös félhomály terítette be a kis kalyibát, de a férfi a füst ellenére is
felismerte a három nő egyikében tulajdon kedvesének arcát. A nő mindjárt mellé
is telepedett. A másik kettő is odaült a pislákoló parázs mellé, éppen a
második vadász mellé, közrefogták. A szalmapriccsen heverészgető harmadik
vadász abba hagyta a muzsikálást, és a tűzhöz lépett, hogy felélessze. Amint
megfordult, bizony látta, hogy itt valami varázslat van, a hölgyek arca már nem
olyan volt, mint mikor beléptek az ajtón. A három jövevényt sosem látta
korábban. Ebben a pillanatban valami nedvességet érzett végig folyni a lábán, s
ahogy a nadrágjára pillantott, látta, hogy tengernyi vér folyik végig a padlón
egészen beterítve mindent. A vérfolyam hömpölygött és felkúszott a másik két
vadász lábán. A harmadik vadász már sejtette, hogy nem halandó nőkkel van itt
dolguk, a Baoban sith, a gonosz lélek tört rájuk ezen az éjjelen. Elejtette
hangszerét és egy ugrással kirúgta a kalyiba ajtaját, futásnak eredt lefelé a
hegyről, kifelé az erdőből. Futásközben hallotta, amint közvetlenül a háta
mögül suttogja egy démoni hang: „lám, ti már jól laktatok, de az én áldozatom
még elmenekül.” Szegény ember csak futott-futott, ahogy a tüdeje bírta, futott,
míg csak fel nem ismerte a faluját, futott a saját házáig, ott a padlón
összeesett. A ház népe mesélte nekem el a három vadász történetét.”
Messze fent, a hegyek között, ha a kecskepásztorok nem
találják az állataikat, még ma is tudják, hogy csak a Baoban Sith nyughatatlan
lelke járja a Felföldet és szedi a zsákmányát.
„Muszáj
bevallani–- hogy létezik – a rosszat.
Az eredete még egészen titokzatos,
A jó szerzőjétől származna tán a rossz?...
De hogy képzelhető, hogy maga Isten az, aki
Egyfelől fiait kegyelmében füröszti,
Másik kezével a rosszat zúdítja le?
Melyik szem láthat ily titkoknak mélyire?
Tökéletes lényből rossz létre nem jöhet,
De máshonnan se – mert minden belőle lett.
És mégis létezik – ó fájdalom – a rossz.
Mily döbbenetes ez, mennyire paradox!” (Voltaire)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése