Ariam P.: A halál utáni élet a különböző ősi kultúrákban
„Kelet;
levegő! Dél; tűz!
Nyugat; víz! Észak; föld!
Járd a körtáncot, szökkenj magasra;
Szüless, élj, halj meg, és szüless meg újra! (Pogány kántáló)
Közeledik az október végi pogány ünnep, a Samhain, ebből az
alkalomból hoztam egy kis összefoglalót az ősi kultúrák ma is nagyon élő
hagyományaiból.
Az ősi zsidó kultúrában, az elhunytak lelkei tulajdonképpen utat csináltak
maguknak a Sheol felé. (a szó egész pontosan temetőt, vagy sírhelyet jelent),
nyirkos, föld alatti helyeken haladtak át, mély, folyókon, tavakon gázoltak
keresztül, végül az örökkévalóság ködén átlépve végleg eltűntek.
A lelkek, elérvén végleges úti céljukat, ezután céltalanul bolyongtak, nem
fordítva figyelmüket az emberek lakta világ történései felé, csekélyke
érdeklődéssel szemlélték az általuk elhagyott világ konfliktusait, és a maguk
mögött hagyott befejezetlen ügyeket.
Az ősi egyiptomiak hite szerint a halál utáni életük egy jobb világban
folytatódik majd, és e világi társadalmi státuszukat, életkörülményeiket a
holtak lelkei megtarthatják majd az „új világban”.is.
Ha a tanítványaikat megölték volna a taníttatásuk befejezése előtt, vagy
mielőtt a mestereik maghaltak volna, a tanítványok tovább szolgálták
mestereiket a túlvilágon is, taníttatásuk befejezéséig. Azok, akik átjutottak
az egymást keresztező létsíkokon, nem tudtak kapcsolatba lépni másokkal, akiket
maguk mögött hagytak ebben a világban, elbizonytalanodtak, majd teljesen kitörölték
emlékezetükből ezt a világot.
A vikingek hittek benne, hogy haláluk utáni életüket a nagy csarnokban, a
Walhallában (Walhalla: Hősök csarnoka) folytatják, és a lelkük az idők
végezetéig ott is időzik majd. Ebbe a csarnokba csak az a viking léphetett be,
aki csatában vesztette életét, illetve kivont karddal a kezében halt meg. Ennek
elérése érdekében fáradhatatlanul hőstetteket hajtottak végre, álcsatákat
vívtak hajóikkal, két mulatozás között felidézték halott hőseik emlékét,
akiknek ittak az egészségükre, állandóan a katonák paradicsomi életvitelét
folytatták.
Hogy mi történt azokkal a Vikingekkel, akik kivont kard és csata nélkül
távoztak az élők sorából, azt nem tudjuk meg pontosan. Azok, akik a Walhallába
távoztak, az állandó csaták és összeütközések felelevenítései miatt
természetesen túl elfoglaltak voltak ahhoz, hogy beszámoljanak arról, hogy mi
történt egyébként a világban, amikor éltek.
Az ősi Kelta hitvilág más szemszögből hitt a halál utáni életben. Ők konkrét
helyszínként élték meg a halálon túli életet és „Másvilágnak” hívták azt. A
Másvilág volt a holtak tartózkodási helye, valamint a tündérek és más
természetfeletti teremtmények is itt éltek. Ez a meghatározatlan, homályos
birodalom nem tartalmazott konkrét leírásokat a Másvilág működéséről, annál
inkább olvashatunk részletes tájleírásokról, melyek néhol a táj gyönyörűségét
említik, máshol rideg és kietlen vidékekről, végeérhetetlen sötétségről számol
be, melyek nemegyszer megihlették a dalnokokat és a költőket is. Ezen a helyen
a halottak kapcsolatba tudtak lépni az élők világával, és az „Evilágból”
kérdezőknek meg tudták válaszolni azokat a kérdéseiket, amely érdekelte őket.
És csakugyan, a Kelta hagyományban tanultak szerint (és más ősi kultúrák
hiedelme szerint is) a holtak számára lehetséges volt, hogy időről időre
visszatérjenek ebbe a világba és közbenjártak az élők ügyes-bajos dolgainak
intézésében.
Ez nem volt lehetséges úgy, hogy ködösen gomolygó asztráltestként tértek vissza
a Másvilágról. Szilárd anyagi megjelenésre volt szükségük, és a túlvilági
testük sokszor sokkalta vonzóbb volt, mint az, amelyikben földi hétköznapjaikat
tengették. Megjelenésüket akár minden egyes visszatéréskor változtatni tudták.
Néhanapján a halottak csak úgy, minden különösebb ok nélkül, pusztán élvezetből
tértek vissza abba a világba, melyet halálukkor maguk mögött hagytak, ilyenkor
ételért, melegért, kényelemért és a szeretteik társaságért jelentek meg. És
amikor úgy gondolták, egyszerűen csak elillantak az élők világából. Az is
előfordult, hogy más céllal tértek vissza: figyelmeztetni, móresre tanítani,
tanácsot adni, elintézni egy befejezetlen ügyet, esetenként bosszút állni egy
régi sérelemért.
Az igazi kérdés valójában az, hogy mikor tudtak visszatérni? Egyes elméletek
szerint bármikor visszatérhettek, - és nem egy szólt arról, hogy valóban tudtak
- de minden elmélet megegyezik abban, hogy egy esetben biztosan visszatértek,
mégpedig akkor, ha kedvező volt a csillagok állása.
Példának okáért a Nyugati Kelták hagyományai szerint halottaink egy évben kétszer
biztosan visszatérnek közénk: a május ünnepének (May Eve) előestéjén (Beltane-
Április 30), és Samhain ünnepének éjszakáján (Október 31).
A Samhain (ejtsd: száuiny, vagy szaviny) a gael nyelveken beszélő népeknél a
november hónap elnevezése, valamint a kelta nyelvi-kulturális kör egyik
legjelentősebb ünnepe, amely október 31-én sötétedéskor kezdődik, és november
1-jén ér véget. Az ünnep megtalálható minden kelta népnél – igaz, különböző
neveken. Különböző újpogány vallásokban (pl. Wicca) szintén fontos ünnep. Az
istennő (Földanya, Brigid, Diana, Freya, stb.) ilyenkor elvonul, és párjának, a
vadászat, a vadak és az erdők istenének (Cernunnos, Horned One, Green Man,
stb.) időszaka következik. Ez az időszak egészen a következő Beltane ünnepig
tart, amikor ismét egymásra találnak, szerelmük beteljesül, és a föld ismét
termékennyé válik, az állatok kis utódai világra jönnek, a virágok és fák
színpompás kavalkádjával ünnepelve a létezést.
Rengeteg, területenként eltérő hagyomány társult ehhez a naphoz. Az „alapkoncepció”
azonban mindenhol nagyjából azonos: ezen az éjszakán a világ rendje felborul,
fellibbennek az evilág és a túlvilág (természetfeletti) közötti határok.
Megnyílnak a sídhk (tündérdombok) s az emberfeletti lények, valamint a halottak
szabadon járhatnak - kelhetnek köztünk. De ezen a napon nemcsak a holtak jutnak
fel a mi világunkban, de ilyenkor evilági hősök is könnyen bejuthatnak a sídh
birodalmába.
A nép körében ez az ünnep jelentette a kemény mezőgazdasági munkák után való
pihenés első napját is, az örvendezést. Így – akárcsak Magyarországon a regősök
karácsony, újév környékén – az írek is házról házra jártak csoportosan
kántálva, hogy elűzzék a háztól a rontó szellemeket, némi kis megvendégelés,
fizetség fejében, amely fizetséget aztán többnyire az ünneplésre használták
fel.
Samhain ünnepéhez számtalan szertartás kapcsolódik, hiszen a pogány kelta hit
szerint ez az év legmágikusabb éjszakája. Szokás volt örömtüzek gyújtása.
Az ünnep fontos jelképei az alma és a töklámpás. A varázséjszaka gyümölcse az
alma. Ami, mint tudjuk, a termékenység, az élet szimbóluma, Venus, Aphrodité,
Iduna és más anyaistennők attribútuma. A gránátalma pedig az alvilággal is
kapcsolatban áll: Perszephoné gránátalmamagokat evett, így lett az alvilág
királynője Hadésznak, a holtak urának birodalmában.
A töklámpa-szimbólum eredetéről vita folyik, de az bizonyos, hogy vagy ír, vagy
skót eredetű szokás. Ezen az estén tilos volt hosszú útnak indulni. Aki mégis
erre kényszerült, a töklámpással védte magát az ártó, bajt hozó kísértetektől,
tündérektől – akik, mint tudjuk, igen nagy népsűrűségben fordultak elő
arrafelé.
Vitatott az ünnephez tartozó kultuszban az emberáldozat szerepe. A keresztény
írástudók megemlítenek egy bálványt, Cróm Crúaichot, akinek feltehetőleg
emberáldozatokat is bemutattak az ünnepen. Azonban az is elképzelhető, hogy
ezek a források a Biblia olyan részeiből is táplálkoztak, ahol magában a
Szentírásban is megjelenik az emberáldozat szerepe (például a Hinnóm völgyben
Moloch bálvány istennek bemutatott áldozat). Cróm Crúaich léte így tehát nem
bizonyított, de megemlítendő, hogy a pogány Hallowe'en ellenes röpiratokban
megjelenő Samhain gonosz (kitalált) istenséget róla mintázták. E röpiratok
hatására terjed el az az – egyébként téves – elképzelés, hogy a Samhain szó
valójában egy istent, gonosz erőket irányító szellemet jelöl.
Beltane ünnepére használatos elnevezések még: majális, Walpurgish éj,
Cetsamhain, mindegyik elnevezés május kezdetét jelöli. Ezen a napon az élet
újravirágzását, és a tavasz eljövetelét ünnepelték. A hagyomány szerint az
Istennő ezen az éjjelen május királynőjeként ölt testet, isteni párja
Cernunnos, pedig május királyának alakjában jelenik meg. Egyesülésüket tánccal,
szivárványszínű szalagokkal fejezik ki. Beltane a virágok, a termékenység, az
érzékiség és az élvezetek ünnepe a mai időkben.
Beltane eredetileg kelta vagy druida tűzfesztivál volt, amit az Istennő és a
Szarvas istenség egyesülésének megünneplésére celebráltak, a termékenység
dicsőítésére. Az ősidőkben juhokat áldoztak fel tűzben, a termékenységért.
Walesben Creiddyladhoz kapcsolódott az ünnep, és gyakran Május Királynőjének
hívták.
Beltane az ifjú Isten férfivá serdülésének ünnepe. Ekkor szeret bele az
Istennőbe, és szerelmük beteljesül a mezőkön, virágos réteken. Az Istennőben
megfogan az Istenség. Az Õ termékenységének, megtermékenyülésének ünnepe ez.
A virágok és a zöld lombok az Istennőt jelképezik, maga a májusfa az
Istenséget. Beltane jelenti az életerő, a szenvedély visszatérését, és a vágy
beteljesülését.
Ezen a két éjszakán az élők és a holtak világa között csupán leheletnyi vékony
határvonal húzódik.
A déli és az éjféli óra az a ritka időszak volt, amikor a természetfeletti
lényeknek megengedetté vált, hogy a holtak világából átkelve visszatérjenek
hozzánk. Mindannyiunk számára ismerős az a tény, hogy a szellemek éjfélkor
látogatnak el hozzánk (abban az órában, amikor a nap egyesül a holnappal), de a
délidő (mikor a délelőttöt maga mögött hagyja a délután) szintén nagyon fontos
időpont volt.
A Samhain és Beltane a pogány naptár szerinti két legfontosabb szombat. Ezen
kívül két nagy szombat van még, de ezekről az ünnepekről talán majd egy másik
cikkben emlékezek meg.
Az ősi görög és római kultúrákban egyaránt úgy hitték, hogy ebben az időpontban
a holtak légiói a gonosz hadseregeként egyesülnek, mert ekkor a legerősebbek.
A korai elbeszélések tanulsága szerint sok halott, miután kikelt és visszatért
a síri világból, nemcsak, hogy emlékezett a halál előtti életére, de vissza is
tudott arra tekinteni, beszélni tudott róla. Néhány történet szerint a halott
az erkölcsi irányító szerepét töltötte be, esetleg rátérítette utódait a helyes
útra, vagy tetteivel néhány kellemes pillanatot okozott azoknak. Egyfajta
túlvilági védelmezője volt hátrahagyott családjának.
„Ott lent a néma legelőn,
egy ősi templom áll,
viharvert, szilárd oszlopai
között az idő vár.” (Wicca ének)
Festmény:
Francesca Volchitza Martha
Ariam P.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése