Szinay Balázs: „A te akaratod legyen meg…” Popper Péter Pilátus testamentuma című kötetéről
Sajátos és izgalmas
vállalkozásra adta a fejét Popper Péter, amikor úgy határozott, hogy megírja
a Pilátus testamentumát. A regény a címszereplő nézőpontjából
beszéli el Jézus, a zsidó nép, Róma és kettejük (Jézus és Pilátus) viszonyát, egészen
a keresztre feszítés történelmi eseményéig. A regényben keveredik a fikció, a
szerző megérzése a korabeli eseményekről fellelhető tényszerű, avagy csak
félig-meddig elfogadott adatokkal. Ez a keveredés egy újfajta eszmei,
ideológiai szintézist párosít ehhez az eseménysorozathoz, helyenként szokatlan,
meglepő elemekkel, így válik a regény egy modern felfogásban megalkotott, új
Jézus-történetté. A kötet információ anyaga a szerző kivételes
felkészültségéről, a szöveg minősége pedig komoly regényírói affinitásról
árulkodik.
A történet a kötet első harmadában egészen Pilátus gyermekkoráig nyúlik vissza, majd bemutatja fiataléveit és helytartóvá válását, mely megoldás az indulást egy kissé nehézkessé, dagályossá teszi, ám a regény végül is így tud megfelelni a testamentum kategóriájának, az utána kibontakozó cselekmény és a bravúros írói megoldások sora pedig kárpótol bennünket mindenért.
A történet a kötet első harmadában egészen Pilátus gyermekkoráig nyúlik vissza, majd bemutatja fiataléveit és helytartóvá válását, mely megoldás az indulást egy kissé nehézkessé, dagályossá teszi, ám a regény végül is így tud megfelelni a testamentum kategóriájának, az utána kibontakozó cselekmény és a bravúros írói megoldások sora pedig kárpótol bennünket mindenért.
Lényegében a kötet
egésze Pilátus őrlődéséről szól, aki meg akar felelni a zsidóknak és Rómának
egyaránt. Pontról-pontra tanúi lehetünk annak, hogy Jézus megjelenésétől mely
események vezettek végül a kereszthalálig. Popper fantasztikus érzékenységgel
és lélektani alapossággal formálja meg alakjait, tárja fel a kor és a hozzá
kapcsolódó ideológiai harcok oki tényezőit. A történet kidolgozásának
jellegéből adódóan egyik alak sem válik számunkra túlságosan szimpatikussá vagy
unszimpatikussá. Mindegyiknek megjelennek gyarló, veszedelmes és esendő, szánni
való karaktervonásai. Helyzetüket és álláspontjukat megérthetjük. A helyzet
sajátos, mert a történet tulajdonképpeni végét ismerjük, ugyanakkor a kötet
annyira izzó és eleven, hogy az olvasó egész végig reménykedhet benne: ez most
másként történik. Nem is teljesen alaptalanul, mert számos helyzet és kilátás
erre enged minket következtetni.
Különösen érdekes
Jézus és Pilátus állandó, újbóli találkozása, ugyanis e leírás szerint a két
történelmi alak szinte Jézus első megmozdulásaitól kezdve ismeri és vonzza
egymást. Kapcsolatukban mindvégig két elem dominál: 1. Pilátus mindenképpen meg
akarja érteni és menteni Jézust; 2. Jézus igyekszik neki megmagyarázni
helyzetét és azt, hogy ebből fakadóan miért és hogyan alakul később közös
sorsuk. Általában véve a kötet lapjain egy sokkal érzékenyebb,
bizonytalanabb, megértőbb, emberibb Pilátus tárul elénk, mint amilyet a
mindenki által ismert leírásokból, megjelenítésekből megismerhettünk. Popper
Pilátus alakjába, gondolkodásmódjába, megnyilvánulásaiba állítása szerint saját
látásmódját, megközelítését dolgozta bele.
A kötet legérdekesebb
vonatkozása a Jézus alakja körüli kettős megítélés felszínre kerülése, mely
végül is szinte a kezdetektől pártoskodásra és széthúzásra ad okot, s mely
aztán az ismert történésekhez vezet. A zsidók ugyanis elsősorban a politikai
vezetőt, a forradalmárt, – egyes szóbeszédek alapján – az uralkodói hatalomra
törő herceget látják Jézusban, míg a másik tábor a szellemi megújulást hozó, a
tudatosságot magasabb szintre emelő spirituális bölcset tiszteli személyében.
Ezt az ellentétet már a Bibliából is ismerhetjük, a regény azonban sajátos
módon oldja fel ezt a konfliktust. Ugyanis az elbeszélés olvasatában első
támogatói Jézust eredetileg valóban politikai szerepkörben képzelték el, és a
harcászat, valamint az uralkodás mesterségének kitanulása céljából (számunkra
ismeretlen éveiben) távoli országokba küldték, hogy aztán visszatérését
követően megdöntse a fennálló hatalmat. Ám megtörtént az, amire senki sem
számított. Jézus teljesen más minőségben, megvilágosodott bölcsként, szellemi
vezetőként tért vissza, akit a világi hatalom megszerzésének gondolatát
megtagadja és a szellemi forradalom kivívását tűzi ki céljául. Az e tény körüli
sorozatos félreértések vezettek el ahhoz a helyzethez, melyből már csak egyféle
képpen lehetett kiutat találni. Az igazságot egyedül csak Jézus tudta, aki vállalta
sorsát és küldetését. Később Pilátust gyötri a lelkiismeret és ráébredve Jézus
ismert, valós léthelyzetére, szerepére csak úgy tud elszámolni saját és a
zsidók tetteivel, hogy testamentumában hitelesen megörökíti az eseményeket.
Külön említést érdemel
az, ahogyan Popper a regényben a spiritualitást kezeli. Konkrétan
spiritualitással csak három, négy fejezetben találkozunk, de akkor és ott olyan
pontosan és félreérthetetlenül, ami szíven üti az embert. Általában sosem
hosszan, ennek ellenére is a szerző néhány éppen arra alkalmas, jó időben
elhintett közbevetéssel és okfejtéssel választ ad az emberi élettel, Istennel
és Jézussal kapcsolatos legfontosabb kérdésfelvetésekre, olyan tisztán és
tartalmasan, mintha az aktuális szövegrész valamely szent könyvből származna.
Összességében Popper a
maga nemében zseniálisat alkotott. A témát érzi, érti, megéli. Szövegének
átélhetősége, láttató ereje kivételes. Alakjai elevenek, kitapinthatóak. A
kötet hosszú ideig nyomot hagy az emberben. Felkavarja, belső munkára készteti.
Hatása alól csak ideiglenesen és hiányosan lehet kibújni. Egészen biztos,
hogy témája és kivitelezése okán folyamatos újragondolást igényel, és többszöri
olvasást érdemel. Persze, vitatkozni lehet vele, az olvasó dolga eldönteni,
hogy érdemes-e?
Szinay
Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése