Ariam P.: Alu, Ekimmu, avagy a sumér-babilóniai hagyomány
„Éjjeli démon, éji boszorkány,
megrontásomra küldtek-e, mondd meg!”
(Gilgames; Ráolvasások, varázsmondókák)
Számos ősközösségben a vámpírok és a démonok közötti
megkülönböztetés rendkívül homályos volt, és igen nehezen magyarázható. A
démonok és különféle ördögök rendkívül hitt és félt lények voltak,
tulajdonképpen ugyanúgy vért ittak, és emberi hússal táplálkoztak szinte minden
ősi kultúrában, de egyes földrajzi területeken ezek a lények az erőszakos
halállal, például csatamezőn elhunytak szellemeiből verbuválódott gonosz lelkek
hadai voltak. A vérivás szokása teljesen kézenfekvő volt az árnyékvilágban,
ahonnan ezek a lények is származtak. Ezek a démonok voltak természetesen a
felelősek a betegségek elterjedéséért, a járványokért, csakúgy, mint a
természeti csapásokért. Ezek az általánosítások nagyon megnehezítik, hogy
megkülönböztessük a vámpírt más démonoktól. Az ősi sumér és babilóniai
kultúrákban sem volt ez másképpen, egészen addig, míg a vámpír nem öltött
eltérő fizikai formát.Szellemek és Kísértetek
A sumérok érezték a szellemeket és a kóbor lelkeket maguk körül mindenütt. Ezek
a lelkek néhanapján úgy néztek ki, mint valamiféle ördögök, akik portyázni
jöttek át a másvilágról, megint máskor úgy festettek, mint halottak maguk
mögött hagyott fantomszerű jelenései, akik bármikor készen álltak rá, hogy a
pillanat tört része alatt az élők ellen forduljanak. Ezen entitások mindegyike
képes volt manifesztálódni megannyi módon. Néha szélvihar alakját öltötték,
sokszor madarak, vagy visszataszító csúszómászók alakjában jelentek meg, de nem
egy történetben csak szimpla árnyalakként követték a nap mozgását. Sokszor
idézték meg őket varázslók és halottidézők, hogy saját aljas terveiket velük
hajtassák végre. A megidézett halottakkal az volt az egyetlen probléma, hogy
általában nagyon rosszindulatúak voltak, s többnyire kezelhetetlen volta vadságuk.
Azoknak a halottaknak a visszatérő lelkei voltak a legveszélyesebbek, melyek
halálát rejtélyes körülmények, vagy erőszak okozta. Azok a szerencsétlen
lelkek, kiknek halálát gyilkosság, vagy valamely szörnyű baleset okozta,
egészen biztosan visszatértek a túlvilágról, hogy kínozzák az élőket.
Utukku
Montague Summers író szerint a kóborló nyughatatlan lelkek
mindegyikének egységes elnevezése Utukku volt, (Mezopotámiában: Uruku) hiszen
ezeknek a szellemeknek az összes fajtája szükségszerűen ellenséges volt az
élőkkel szemben. A legtöbb ilyen szellem meglehetősen gyenge volt, saját alakot
nem volt képes ölteni, legtöbbször csak sodródott a széllel. A
Gilgames-eposzban, a hős Gilgames király Nergal istenhez imádkozik, hogy adja
neki vissza halott barátját, Ea-Bani –t. Az isten meghallgatja Gilgames imáját,
és visszaküldi Ea-Bani lelkét, mint utukkut a Földre, aki attól kezdve szél
alakjában kísért. De ez a jelenés, csak egy áttetsző, beteges homály, aki képes
Ea-Bani hangján szólani. Ez az árnyék ettől kezdve állandóan élénk beszélgetést
folytat Gilgamessel. Néhány magyarázat úgy írja körül Ea-Banit, mint felhőszerű
jelenést, vagy mint valamilyen halvány, ködszerű jelenséget, ami nem túl
valószínű, hogy akarna, vagy inkább tudna ártani az emberiségnek. Tévesnek kell
hát gondolnunk azt a feltételezést, miszerint az árnyékvilág entitásai nem
igényelnek csoportosítást.
Az assziriai Ekimmu
Asszíriában, ez idő tájt a szellemeknek egy sokkal
kézzelfoghatóbb formája volt ismert. Az ő közös nevük az Ekimmu volt. (Némely nyelvjárásban
Edimmu). Ez az elnevezés szó szerint azt jelenti: „az elragadott”, más
szavakkal, az a személy, aki idő előtt és váratlanul halt meg. Hogy egész
pontosan mi a konkrét különbség az utukku és az Ekimmu között, az nem derül ki
egyértelműen a ránk maradt történetekből. Én személy szerint azt gondolom, hogy
csak területi különbségek lehettek, illetve a szájhagyomány kreált egy
identitásból kettőt. Summers szerint mindenesetre nincs szignifikáns különbség,
és mindkettő alapvetően egyformán ismert és rettegett lény volt
Babilonban.
Az Asszír birodalom halottai egytől egyig a „Sötétség házának” leszármazottai,
ami egy szörnyűséges, teljesen fénytelen hely, ahol Irkalla isten uralkodik
trónján, s aki az ő színe elé merészkedik, az onnan soha többé vissza nem
térhet. Az összes jelenés közül a legnyomorúságosabbak azok, akiket ez a sötét
birodalom magába zárt, s az idők végezetéig arra kárhoztattak, hogy éhségüket
porral és sárral csillapítsák. Ezeket a teremtményeket még az ennél is sötétebb
és kietlenebb. Másvilág sem fogadta magába. Ezeknek a szerencsétleneknek az a
végzetük, hogy örökre abban a valóságban bolyongjanak, amit fizikai testük már
hátrahagyott. Az asszíriaiak úgy vélték, hogy ez a legszörnyűségesebb dolog,
ami valaha megtörténhet egy ember lelkével.
Csak úgy, mint a sumér utukku ezek a jelenések is olyan emberek lelkei voltak,
akik idő előtt távoztak az élők sorából, az asszír kultúra ezeket még kipótolta
a vízbefulladtak és a sivatagban nyomorultul szomjan haltak kísérteteivel.
Azok, akik kiszáradás következtében lelték halálukat valamely sivár helyen, nem
nyerhettek bebocsátást az Irkalla által lakott „Sötétség házába”, így számukra
nem volt más út, szintén Ekimmuvá váltak. A bebocsátás visszautasítása
rendkívül rossz természetűvé, és vaddá változtatta ezeket a lelkeket, gyakran
hazugságokra kényszeríttették az élőket, mert irigység táplálta őket, s
különböző erőszakos cselekedeteket hajtottak végre rajtuk. A második dolog,
amit lejegyeztek, hogy míg az utukku csak egy gyönge, füstszerű anyag volt,-
éppen csak több egy szánalmas, anyagtalan visszatérőnél- addig az Ekimmu izmos,
teljesen szilárd testtel bírt. Ez természetesen nem akadályozta meg abban, hogy
bármikor láthatatlanná váljon, vagy különböző formákat öltsön, de az esetek
többségben saját fizikai valóját részesítette előnyben. Mindig magányosan
kóborló szegény teremtés, főleg kietlen helyeken bukkant föl, távol az ember
lakta településektől. Azok az utazók, akik útjuk során jelöletlen útra
keveredtek – mély szurdokokba, sivatagokba-, szinte minden esetben az Ekimmu
támadásának áldozataivá váltak.
Van még egy utolsó, de alapvető különbség a két entitás között, nevezetesen az
utukku egy általános fogalom, mintegy a holt lelkek gyűjtő megnevezése, nem
ismeri sem a jót, sem a gonoszt. Számos esetben jóindulatú lélekként említik,
aki önszántából együttműködik az emberrel, olykor még védelmezi is. Ezt a
megjelenési formáját úgy emlegették, hogy Shedu, és akkor idézték meg, ha
valakinek az otthonát, vagy a vagyonát kellett megvédelmeznie. A korai
művészeti munkákban, szárnyas lényekként ábrázolták őket, általában emberi
arcvonásokkal. Sok esetben agyagtáblákat készítettek róluk, amit úgy kell
elképzelni, mint fényképet, - ezek a korai képecskék oroszlántesttel és
emberfejjel ábrázolták az Ekimmut, (ezt a megjelenési formát Lamassu néven
tisztelték) a kis agyagbálványt pedig az ajtó felőli oldalára tették a falnak,
hogy védelmezze a bent lévőket a kívülről jövő gonosz lelkekkel szemben.
Nagyobb szobraikat ugyancsak megtalálhatjuk közterületeken, a hidak és a
városok védelmezői feladatát látták el. Azonban nem nagyon volt dolog, ami
ellen védelmezőt kellett használniuk, hacsak maga az Ekimmu nem. (Emlékezzünk
vissza, hogy az alapvető megjelenési formája egyáltalán nem védelmező
Az Ekimmu főbb vonásai
Az Ekimmu személyleírása legendáról legendára változik.
Valamikor úgy festenek, mint sétáló halottak, olykor, mint szárnyas démonok,
(amint az asszíriai példa is mutatta feljebb), babilóniai megvilágításban
démonok és halottak, néha szelek szárnyán vágtatnak (mint egy djinn), és végül
ritkán az égen vándorló Nap árnyékaként vetül a Földre. Szintén némileg zavaros
az a körülmény az Ekimmu megjelenési szokásaival kapcsolatban. Néhány legenda
arról számol be, hogy ezek a teremtmények minden éjjel megjelennek, öregemberek
alakját öltik, és bőrszerű szárnyaikkal keresztülcsapkodnak a sötétségen.
Vannak Olyan történetek, melyekben homokvihar formájában jelennek meg,
fokozatosan alakulnak át kézzelfogható teremtményekké, amik aztán a nappali
órákban is képesek előbújni. Mmint megannyi ősi kultúrában, az asszírok és a
babilóniaiak történeteiben is nappal, pontosabban pontban délben, legalább
annyira rettegettek ezek a teremtmények, mint éjfélkor. Vannak elbeszélések,
melyek egyszerű sétáló holtakként említik őket, akik csak úgy képesek a
semmiből előtűnni, - ahogyan a görög Vrykolokas is – a nap bármely szakában, de
a napnak azon óráit kedvelik leginkább, amikor a „Nap magasan jár az égen”.
Született néhány mese arról, hogy az Ekimmu fizikai támadást hajtott végre békés
járókelőkön, de születtek történetek olyan esetekről is , amikor az Ekimmu
egyszerűen csak megszállt valakit. Ez a jelenség tényleg nagyon zavarba ejtően
viselkedett. És tudom még fokozni.
Ha egy halott ember az ártó szellem hatása alá került, fokozatosan Ekimmuvá
vált. Korábbi ismereteink szerint ugyebár csak azt fenyegette ilyen veszély,
aki kedvezőtlen körülmények között lelte halálát, de a későbbi feljegyzések már
arról számolnak be, hogy az is hasonló sorsa jutott, akinek nem voltak
megfelelőek a temetkezési körülményei, vagy pontatlanul hajtották végre rajta a
temetkezési rítust, esetleg túl sokáig maradt temetetlenül, vagy halála után
kint hagyták a napon temetetlenül. Az ilyen fajta hanyagság mind
elkerülhetetlenül kegyetlen élőholttá változtatta a tetemeket. Továbbá az a
hiedelem is járta, hogy akiket mindenféle temetkezési szertartás nélkül
helyeztek a sírba, azokból minden kétséget kizáróan Ekimmu lett.
Az Ekimmu nem szükségszerűen támadta meg az elhagyatott helyeken átutazókat,
viszont minden alkalommal meg kellett tenni a szükséges óvintézkedéseket, mert
a gyanútlanokat (sokszor láthatatlanul), követte otthonukba, ahol aztán kedvére
kínozhatta őket. Az Ekimmu tudott nagy zajt is csapni, a poltergeist támadáshoz
hasonlatosakat, sokszor összedobálta a dolgokat a házban, összetörte a
műalkotásokat, kellemetlen helyzeteket idézett elő, vagy csak kiszívta az
összes energiát a házban lakókból, és kifacsart testüket hátrahagyta a házban
nyomorultul meghalni. Ha egyszer az ilyen teremtmények egyike bevette magát
valakinek az otthonába, rendkívül körülményes volt kiűzni onnét, egyetlen
hatásos módja az imádkozás és a böjtölés volt. Az efféle leírások, amikor az
Ekimmu mintegy hívatlan vendégként házakba költözött, az i.e 2000., sőt a 3000.
évből maradtak ránk, amivel kétségtelenül elviszi a díjat a legöregebb ismert
rosszindulatú démonoknak járó versenyen.
Alu
Az Ekimmu az idők során megannyi eltérő formát volt képes
ölteni, és ezek közül is a leggonoszabb az ún. Alu, vagy Alus. Csak úgy, mint
az utukku, vagy az Ekimmu, ezek a teremtmények is a korán eltávozott holtak
gonosszá vált megtestesülései, s minden esetben különösen ellenségesen léptek
fel az emberiséggel szemben. Korábbi társaikkal ellentétben nem voltak képesek
megkísérteni, vagy befolyásolni az élőket, pusztán fizikai megjelenésük vált
ismeretessé. Vékonyak és girhesek voltak, bőrük sápadtan tapadt a csontjukra,
fehér foltok borították pergamenszerű testüket, ajkaikat ótvar és vörheny
szegélyezte. Mind az asszír, mind a babilóniai halottak meglehetősen közel
álltak a későbbi vámpírokhoz, hiszen ezek a teremtmények is gyakran itták a
vérét azoknak, akik meghaltak. Csak úgy, mint társaik ezek is általában kietlen
pusztákon, vagy sötét vadonokban laktak, de időről időre belátogattak a lakott
teleülésekre, hogy megtámadják, vagy zsákmányul ejtsék az ott élőket. Az éj
leple alatt közlekedtek, nyomukba betegség, és járványok jártak. Ritkán, de
beszámoltak olyan esetekről, amikor a ház ura felfele tekintett a
vacsoraasztalnál, megpillantotta az Alu csontvázszerű, formátlan arcát, aki
arra kényszeríttette, hogy táplálja, amíg csak egy falatot is látott az
asztalon. Némely esetben el lehetett tűzzel űzni az Alut, de a leginkább
hatásos módszer az volt, hogy valamilyen véres állati hússal elterelték a figyelmét,
hogy távol tartsák az asztaltól. Bárhogyan is, de ez meglehetősen soványka
védelem volt a teremtmény károkozása ellen, kivéve, hogyha ezáltal elég időt
tudtak nyerni, s megvárták, hogy az Alu nyugovóra térjen a sírjába. Akkor
követték, és ott egy karóval átdöfték a testét, majd elvégezték rajta a rendes
temetkezési szertartásokat, esetleg elégették az ilyen testeket
Védekezés az Alu/Ekimmu ellen
Talán létezik némi védelem az Ekimmu, vagy az Alu támadásai
ellen, de mind a babilóniaiak, mind a sumérok úgy hitték, hogy jobb a
megelőzés, mint az utólagos gyógymódok, így egyszerűen csak elkerülték a
magányos helyeket, ahol az a beszéd járja, hogy kósza lelkek lakozhatnak. Úgy
hitték, hogy a mágusok és a szent emberek irányítani tudták őket, s ez azért jelentett
némi védelmet e teremtmények ellen. Meglehet, hogy némely mágus képes volt
befolyásolni a jövőt, amit egyébként a természetfeletti erők uraltak, de
képességeik által terrorizálni és kínozni tudták azok hadseregeit. Valójában az
agyagtárgyakon ránk maradt ősi ékírások tartalmazzák a megfelelő varázsigéket,
amikkel fel lehetett támasztani a halottakat, hogy Ekimmuvá változtassuk őket.
Ha lehetőségünk és tudásunk volna olvasni az agyagtáblákat, megismernénk a
titkot a holtak nyugalmának megzavaráására.
Az archeológusok munkája által szintén napvilágra került számos, ún. „lélek
edény”, ami az írások alapján szintén hathatós védelmet jelentett a veszedelmes
és bosszúálló halottaktól. Ezek a kicsiny edények is agyagból készültek, és
egytől egyik tartalmazták a legerősebb varázsigéket és ráolvasásokat. A lélek
edény alsó részén lévő varázsigék segítségével csalogatta elő az ördögűző az
Ekimmut a por, vagy anyagtalan formájából, majd biztonságos távolságra csalta,
és ott egy másik varázsige és az edény felső részének segítségével csapdába
ejtette. Meglehet az agyagedény felsőrésze nem minden esetben volt levehető, a
hozzáértők mégis szabadjára tudták engedni onnan, hogy azután szabadságukért
cserébe ismét a gonosz szolgálatába álljanak.
„Mit?!... Pusztítsuk el, amit teremtettünk?
Ámbár igaz…Mi mást tehetnénk?
Gúzsba velük, rontást fejükre,
hogy megkötve-igézve, moccanatlan
nyögjék ősi hatalmunk erejét!”
(Gilgames)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése