Holcz Csaba: Az zene és az irodalom története
Az irodalomra
és a zenére két külön művészeti ágként tekintünk a mai világban, de régen a
kettő szorosan összetartozott. Maga a líra szó is erre utal. Utazzunk vissza az
időben és térképezzük fel a zene és az irodalom kapcsolatát.
Költészet és zene egy
és ugyanaz
A líra mint műnem a szubjektivitásról és
szerző érzelmeiről, gondolatairól és élményeiről szól, de a történetmesélésben
és a vallásban is fontos szerepet játszik (gondoljunk csak az Iliászra vagy a
himnuszköltészetre). A líra vagy lyra szó a zenei világban viszont egy lantra
hasonlító húros hangszert jelent, amivel gyakran a lírai szövegeket kísérték. A
kapcsolatot részletesebben Lucien
Goethals belga zeneszerző (1931-2006) és Gust Gils holland költő (1924-2002)
beszélgetése írja le a legjobban. Mint Lucian Goethals mondta:
A költészet és a zene egy és ugyanaz
volt eredetileg, (…) ha az antik korból származó szövegeket olvasunk,
szembesülünk vele, hogy a költészet és a zene passzol, illetve a görögök egy
egységként is tekintettek rájuk.
Az ókori görögöket említve, a következő videóban Szapphó,
ókori görög költőnő egyik műve hallható, énekelve és lírán előadva. Az ókorban
például ez jelentette az irodalmat és a zenét:
https://www.youtube.com/watch?v=mOlIqozu3Fg&feature=youtu.be
Szapphó alapított egy fiatal lányoknak szóló társaságot Aphrodité és a múzsák tiszteletére, volt férje és gyermeke, de a női társaságot sem vetette meg, műveinek fő témái a szerelem és a fiatalság voltak, egy olyan korban élt, amikor nem volt könnyű nőként érvényesülni. Mai gondolkodással élve „botrányos volt”.
https://www.youtube.com/watch?v=mOlIqozu3Fg&feature=youtu.be
Szapphó alapított egy fiatal lányoknak szóló társaságot Aphrodité és a múzsák tiszteletére, volt férje és gyermeke, de a női társaságot sem vetette meg, műveinek fő témái a szerelem és a fiatalság voltak, egy olyan korban élt, amikor nem volt könnyű nőként érvényesülni. Mai gondolkodással élve „botrányos volt”.
Középkori énekek
Utazzunk előrébb az időben a XI.-XIV. század közé. Ekkor
a vers és zene párosát a trubadúrok művelték. Ezek a művészek a lovagi szerelem
témájában alkottak és előadásaikkal szórakoztatták az udvari közönséget.
Származásukat tekintve nemesi vagy lovagi hátterük volt. A szolgálatukért
cserébe az uruk biztosította a megélhetésüket. A középkorban zenéltek a
vágánsok is. Ezek a vándorénekesek romkocsmákban
merengő bölcsészek kirúgott papok és szerzetesek, egyetemisták
azaz, értelmiségi emberek voltak, akik nem akartak vagy nem tudtak
beilleszkedni a hétköznapi társadalomba és kocsmáról-kocsmára, udvarról-udvarra
járva adták elő műveiket. Énekeikben megjelennek a világi örömök, az egyház
kritizálása és a gúnyolódás is.
Ha ez öblös poharat
jó borral megtöltik,
leihatod magadat,
le a sárga földig.
jó borral megtöltik,
leihatod magadat,
le a sárga földig.
(refrén)
Ez a jóbor, tiszta jóbor,
zamatos, csodás bor,
talpig férfi lesz az ember
tőle, büszke, bátor!
zamatos, csodás bor,
talpig férfi lesz az ember
tőle, büszke, bátor!
Egy
másik részlet ugyanabból a gyűjteményből:
Játszom Ceciliával:
mit féltek hiába?
Zsenge korát őrzöm én
a szívembe zárva:
ne hervadjon soha el
liljom tisztasága.
mit féltek hiába?
Zsenge korát őrzöm én
a szívembe zárva:
ne hervadjon soha el
liljom tisztasága.
…
Szüzecskékkel játszom én
a romlottól félek –
s mint a kurvák, gyűlölök
minden feleséget –
gyönyörvágyuk undorít:
ebből én nem kérek.
a romlottól félek –
s mint a kurvák, gyűlölök
minden feleséget –
gyönyörvágyuk undorít:
ebből én nem kérek.
Mások bármit csinálnak,
mi csak éppen játszunk –
ami illő: csak olyan
játékokat játszunk
zsengék vagyunk mindketten
hát csak enyhén játszunk.
mi csak éppen játszunk –
ami illő: csak olyan
játékokat játszunk
zsengék vagyunk mindketten
hát csak enyhén játszunk.
Ez a két részlet a Carmina Burana
versgyűjteményből származik a XIII. századból. Ezek és a gyűjtemény további
darabjai, nem csak a líra zeneiségét mutatják be nagyon jól, hanem azt is, hogy
már a középkorban megjelentek olyan témák, amik az irodalomban és a zenében a
mai napig megtalálhatóak.
Eddig a költészetről és zenéről gyakorlatilag
úgy beszéltünk, mint szinonimakról, de mikor történt meg a nagy kettéválás?
Ebben ismét Lucien Goethals-t kell idéznünk, amikor a Gust Gils-nek mondta a
következőt:
„… egy olyan változás
történt, amely során a költészet függetlenebbé vált, akárcsak a zene. A költők
úgy kezdtek verseket írni, hogy nem gondoltak a zenére. De a mi időnkhöz
közelebb, például a Reneszánsz alatt, Petrarca szonetteket írt, de nem volt
zeneszerző, nem a zenében gondolkodott. Később, a zeneszerzők megzenésítették
Petrarca szonettjeit, madrigálok formájában. Maga Petrarca viszont önálló
szonettekként tekintett rájuk.”
Fontos szavak hangzottak el: szonettek és
madrigálok! A madrigálok irodalmi ihletésű zenei művek voltak, amik a reneszánsz
(XIV.-XVI. század) idején voltak népszerűek. A szonett két nagy alakja Petrarca
(1304-1374) és Shakespeare (1564-1616) volt és maga a szonett egy 14 soros
erősen kötött versszerkezet. A szonett szó olaszul rövid dalt jelent, a „sonus”
pedig latinul a „hang”.
Kettéválás
kezdetei – klasszicizmus és romantika
Összegezve: a zene és lírai szövegek hosszú
ideig egybe tartoztak, az ókor és a középkor alatt is, ám a reneszánsz elején
egy kettéválás kezdődött meg. Voltak irodalmi ihletésű, azaz eleinte irodalmi,
majd zenésített művek és olyan alkotások, amiket a költő nem zenei kísérettel,
hanem önálló műként képzelt el. A folytatáshoz a klasszicizmussal és a
romantikával érdemes megismerkednünk. Ez volt a két utolsó egységes korstílus,
azaz ez két olyan irányzat, ami a zenében és az irodalomban is egyaránt
megjelent.
A klasszicizmus a XVII. századi Európában
bontakozott ki, a felvilágosodás idején. A felvilágosodás során a józan ész és
az emberi szellem szabadsága vált fontossá. Az emberek meg akarták magyarázni a
világot, kritikusabbá váltak az egyházzal szemben. Ekkor készült a Nagy
Enciklopédia, ami a természettudományt mutatta be és terjedt el a deizmus. A
művészet letisztultabb, arányosabb, szabályosabb, egyszerűbb és realistább
lett.
A zenei világban az 1750 és 1820 közötti időszakot
tekintjük a klasszikusok korának. Ekkor alkotott például Wolfgang Amadeus
Mozart, Joseph Haydn és Ludwig van Beethoven. A többszólamú dallamok helyett,
egyszerűbb, egy dallam alá rendelt zeneszámok születtek. A templomokban zengő,
polifonikus dallamok helyett olyan számok születtek, melyeket a mai napig
dúdolunk, mert harmonikusak, könnyedek és zseniálisak. Az irodalomban a józan
ész, a szabályok, a műfaji tisztaság a fő szempont és számos mű kritizálja az
akkori társadalmat. Gondoljunk például Gulliver utazásaira: képzelt világokba
utazunk, de azok utalnak a valós társadalomra és még a lebegő szigetet is
tudományos leírással ismerjük meg.
A romantika a XVIII.-XIX. században, a klasszicizmus túl szabályos, túl
realista eszméire reagálva terjedt el. A szabályok betartása és a letisztultság
helyett az alkotó egyénisége és zsenialitása kerül a középpontba. Az írások már
nem törekednek a valóság pontos leírására, mint az egykor népszerű úti
beszámolók vagy a társadalom kritizálására, mint a Candide. A zene
érzelmesebbé, ösztönösebbé válik.
Avantgárd – felrúg
minden szabályt
A XX. század elején az avantgárd irányzat elterjedésével a hagyományos művészet
szabályait felrúgták az alkotók. A világot már nem látják olyan könnyen
megismerhetőnek a művészek, alkotásaik a szabálytalanságból építkeznek. A
háború és a technológiai fejlődés mind a társadalom, mind az alkotók számára
nagy változást hoztak a világ értelmezésében. Az irodalomban megszűnik a
tér és az idő hagyományos ábrázolása, keverednek a műfajok, az írásokban
megjelenik az abszurditás. Az irányzat zenei megjelenésére is van példa, de
elég ha a jazz, rock and roll, rock, elektromos zene és úgy általában a pop
megjelenésére gondolunk, amik nagy mértékben különböztek a 100 évvel korábbi
zenétől. A felvilágosodás és romantika óta tartó erős változás a zene
szerepében és létrehozási módjában elérte csúcsát a könnyűzenével.
Ezzel eljutottunk napjainkig. Ma már olyan sokféle
hangszer, művészeti irányzat, kultúra és individuum találkozik, és az internet
miatt olyan sok alkotó terjesztheti műveit, hogy talán csak a populáris és
alternatív megnevezések, illetve néhány műfaji címke maradt számunkra a csoportosításhoz.
A számos szubkultúra, tevékenység (tanulás, utazás, pihenés stb.) és eszköz
(számítógép, telefon, Youtube stb.), ami a zenehallgatás köré csoportosul még
változatosabbá és univerzális szabályoktól mentesebbé tette a zenét.
A költészet és zene erős szétválása megszűnőben van, napjainkban egyre inkább
újra egyesítjük a műfajokat. Elég ha hazánkban az évről-évre egyre népszerűbb
Pilvakerre gondolunk, ahol híres magyar költők verseinek megzenésítésén
dolgoznak hazánk könnyűzenei bandái. Ezzel is népszerűsítve a fiatalok körében
a költészetet, de másik oldalról arra is látunk példát, amikor mai zeneszámok
szövegei kerülnek be az irodalom oktatásba.
Forrás:
https://socfest.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése