Szinay Balázs: Én, József Attila – Attila szerelmei – musical József Attila verseire
Van, hogy egy művészeti alkotás, grandiózusnak szánt
produkció némely momentuma, magával vont részleges hozadéka az, amiért annak
voltaképp érdemes volt megszületnie. Hozzávetőlegesen ez a véleményem az „Én,
József Attila” című musicalről is.
A kettős szereposztással színpadra vitt darab 2012
februárja óta szerepel a Madách Színház műsorprogramjában. Nekem Nagy Sándor /
Polyák Lilla / Balla Eszter szereposztással volt lehetőségem megtekinteni, s
bár különösebb várakozásom nem volt a végeredmény irányában, sajnos azokkal a
kritikai hangokkal kell egyetértenem, melyek azt hangsúlyozzák: ez nem egy
sikerült mű. Főként nem a fenti szereposztásban (Posta Victor játékát, József
Attila alakítását néhány fokkal nagyobb elismeréssel jutalmazták).
Számomra eleve az életre hívás módja is visszás: a
Madách Musical pályázatot írt ki, erre érkezett be a darab ekkori koncepciója,
mely végül is nem ért el helyezést a pályázaton, de az intézmény vezetősége látott
benne fantáziát, így felkarolta – főként és lényegileg azért, mert a tárgya
József Attila volt. Ennyi erővel bármely avatott, József Attilával zeneileg
és/vagy társulatilag elmélyültebben foglalkozó alkotógárda ötletét meg lehetett
volna valósítani.
A kiindulópontot Vizy Márton József Attila
szerzeményeire írt versmegzenésítései adták. Ezek köré épült később
forgatókönyv gyanánt egy levelezésekből, versekből, visszaemlékezésekből
összeállított szövegegyüttes. Végeredményképpen a kétfelvonásos darab lényegében
József Attila Vágó Mártával, majd Kozmucza Flórával folytatott szerelmi
viszonyát dolgozza fel.
Ahol a problémák kezdődnek (és végződnek): a prózai
előadás inkább gyengíti, mintsem erősítené a hozzá írt zenét, és a darab zenei
világa amúgy sem feltétlen találó a legtöbb helyen. A bemutató előtt többek
számára kérdés volt, hogy József Attila életét, munkásságát hogyan lehet
méltóan musicalben bemutatni? Miért ne lehetne? – kérdem én. Hiszen egy
musicalnek nem feltétlen kell a giccsről szólnia (bár ugye a legtöbb musicaltől
ezt szokhattuk meg), bármilyen zenét lehet hozzá szerezni, és egy jó prózai
forgatókönyvvel, igényes színészi játékkal így akár ezt a témát is fel lehet
professzionálisan dolgozni. Csak éppen nem ez történt.
Ahogy sok más kritikában is olvasni lehet, a darab
első felvonása színészi játék tekintetében inkább a középiskolás előadások,
vagy az amatőr színtársulatok teljesítményére emlékeztet. Hovatovább: majdnem a
fináléig nincs benne semmi különleges, izgalmas, elgondolkodtató, gyönyörködtető,
vagyis említésre méltó. Bár a hangvétel fogcsikorgatva próbál patetikus lenni,
a verseket inkább elmondják, a karakterek élettelenek, az énekteljesítmények
változóak (pl. Nagy Sándor az egyszerűbb témákat is több helyen pontatlanul
adja elő), a táncjelenetek pedig a Michael Jackson klippek világára
emlékeztetnek. Kivételt jelent ezalól például a „Tedd a kezed” című versből
készült duett, ami alapvetően egy nagyon jó dal (csak banálisan hat, hogy a
darabban milyen rossz helyen hangzik el: József Attila és Vágó Márta ugyanis
maximum 10 perce ismeri egymást, de már lángoló szerelmükről számolnak be),
valamint a „Nagyon fáj” című versdal, mely végre látványban és hangulatban is
hoz valamit, még akkor is, ha csak jelen darab értelmezési keretein belül állja
meg a helyét (önmagában alapvetően nem feltétlen illik ez a fajta zenei
értelmezés ehhez a vershez).
Ehhez képest a második felvonás sokkal erőteljesebb,
árnyaltabb, szélsőségesebb – vagyis eltaláltabb (akkor is, ha Nagy Sándornak
gyakorlatilag végig nem sikerül elhitetnie, hogy ő József Attila). Érdemi
produkciót leginkább a Kozmucza Flórát alakító Polyák Lillától láthatunk – már
ha a prózai előadást vesszük alapul. Ezzel együtt, ha igaz, hogy József Attila
borderline személyiségzavarral küzdött, ezt gyakorlatilag sehol nem érjük
tetten. Persze, alakja olykor zavarodott, máskor karaktere hangosan üvöltözik,
megint máskor szeretetéhes és panaszos, de csak úgy, színháziasan, és ettől nem
lesz személyiségzavaros. Ez a fajta személyiségzavar ennél sokkal kiszámíthatatlanabb,
elevenebb és drámaibb. Nemes egyszerűséggel a laikus szemlélő számára gyakorta
érthetetlennek tűnő hangulatváltozásokkal járó, bármikor ön- és közveszélyessé
váló viselkedésforma.
A felvonás zenei (és színi) mélypontja a
„Születésnapomra” zenés változata, mely ebből az elkeseredett költeményből
javarészt komédiát csinál. Dicsérni talán az „Áldalak búval, vigalommal” című
dalt lehet. Bár azt sem az előadás szintjén, mert Vágó Márta például mosolyogva
búcsúztatja ebben a dalban József Attilát, és azt se lehet mondani, hogy ez a
kegyelettel átitatott szeretet a részvét teljes megnyilvánulása volna, inkább
az öröm mosolyára emlékeztet…
Összességében számomra kevéssé érthető, hogy egy nagy
múltú színház, és egy általa erre felkért szereplőgárda hogyan tud ennyire
üres, és tartalmatlan produkciót a közönség elé tárni, ráadásul egy ilyen
kivételes lehetőséget adó témát feldolgozva. Az effajta próbálkozásoktól sokan
azt várnánk, hogy maradandó nyomot hagynak, átörökítve József Attila
munkásságát a későbbi generációkra is. Sajnos a szakmai kritikusok, és a laikus
véleményezők legalább fele nem így gondolja ezt. Pedig bizonnyal a legtöbben
örültek a témának! Mindenesetre jelen időben a fontos vélhetően az, hogy a
darab kivitelezői elégedettek legyenek a végeredménnyel (és hát azok, elég csak
megnézi a bemutatót követő nyilatkozatokat a Madách Tv-n, a színház youtube
csatornáján), illetve, hogy a nézőtér minden előadás alkalmával megteljen (és hát
amennyire ezt tudni lehet, megtelt).
Véleményem szerint – ahogy arra a bevezetőben is
utaltam –, a grandiózusnak szánt produkció legfőbb, és ténylegesen elismerésre
méltó érdeme, hogy hozott magával néhány igazán jó és színvonalas
versmegzenésítést, amiket érdemes hallgatni, amikre érdemes emlékezni. Ha már
az utókorra gondolunk, ezek lehetnek azok, amik József Attila üzenetéből bármit
is átadhatnak.
Ilyen például a már korábban is említett „Tedd a
kezed” című versdal:
Vagy a másik szereposztás szerint (amiről most nem esett szó) Muri Enikő előadásában a „Kopogtatás nélkül”:
Hozzá kell tenni: a dalok stúdió változatban (merthogy
ilyen tárgyú CD is ki lett adva), és önmagukban sokkal jobban szólnak, mint a
darabban. Nyilván más így a hangzás, az esetleges hibatényezők kiszűrésének
lehetősége is, de sajnos a legtöbbet talán az nyomhatja a latba, hogy nem
látjuk ezeket élőben előadva, így a saját képzeletünk még szőhet olyan képi- és
érzelemvilágot a dalok köré, melyek ténylegesen varázslatossá teszik a
szerzeményeket. (Számításba véve a furcsa párhuzamot is, miszerint József
Attila egyes versei szintén sokkal vonzóbbak és megrendítőbbek önmagukban, mint
megismerve ezek keletkezési hátterét, életrajzi vetületeit, melyek olykor
bizony megdöbbentően kiábrándítóak.)
*
(Szinay Balázs)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése