Ariam P.: Az Imbolctól a Farsangig
„Vizsgálj meg minden
régi élelmet annak rendje szerint. Ennek Imbolc napján kell megtörténnie;
kezed, lábad, fejed mosd meg!” – régi ír
intelem
A
február hónap jelentősége az ősidőkig nyúlik vissza. Mágikus időszak ez. A
kelta örökség részekeként Imbolc néven ismert ünnep, mely természetesen
szertartás is. Az Imbolc (kiejtése: imbalk), az egyik legjelentősebb
boszorkányünnep, a nyolcból. Úgynevezett boszorkányszombat. A szombatok
jelentőségéről talán majd máskor emlékezem meg, most legyen elég annyi, hogy a
februári szombat neve Imbolc, vagy Imbolq, melyet a keresztény vallásgyakorlat
is beépített szertartásrendjébe. Az Imbolc tehát megegyezik a keresztény
gyertyaszentelés napjával, vagyis február 2-val.
Az
Imbolc szertartása február 1-jén tartandó, a fény és a tűz ünnepe ez. Legjelentősebb
jelképe a gallyseprű, amely a megtisztulást jelképezi. Február hónapban az év
sötét felének éppen a közepén járunk, ( téli napforduló és a tavaszi napéj
egyenlőség közötti időszak ) a dualista vallás férfi istenének uralkodása
idején. Annak is éppen a felénél. Egyben a mátkapárok ünnepe is ez, vagyis az
eljegyzések megtartásának hivatalos időszaka.. Ezen felül a költészet és az
ihlet ősi ünnepe is, a Rómaiak Lupercalla néven ünnepelték. Birgid istennő, a
költészet istennője is, hosszú pihenés után, az első szertartás, melyen
erejének teljében visszatér, és a sötétség istenétől átveszi a fénykoronát.
Egy
másik, régi magyarázat szerint, az anyajuh ilyenkor ad először tejet, ennél fogva
az új és friss termékenység első ünnepe is egyben az Imbolc.
Az
Imbolc hivatalos napja Február 1, és az
azt megelőző nap sötétedésekor kezdődik a megünneplése. Mostantól fogva megyünk
kifelé a sötét télből, és várjuk, ünnepeljük a közelgő tavaszt, a fény
eljövetelét. Személyesen az én kedvenc ünnepem is.
A
régi szertarások alkalmával a főpap a gallyseprűvel körbetáncolta a
boszorkánykört, ezzel jelképesen minden „rosszat” kisöpört, amire már nincsen
szükség. A belső elengedés nagy ünnepe is ez tehát. A szertartás szigorú rendje
után az összegyűltek vidám és kötetlen ünnepsége következik, egyfajta
téltemető, tavasz üdvözlő, várakozásokkal és új tervekkel teli ünneplés ideje
ez. A pogány közösségekben ilyenkor elfogyasztják közösen az otthon készített finomságokat.
Úgy
tartja a régi hiedelem, hogy az Imbolckor való jövendőmondás különösen tiszta
és biztos.
A
gallyseprű mellett jellegzetes szimbólumok még a fehér virágok (hóvirág), a
kukorica baba, a magvak ( a termékenység jelképei), a gyertyák és lámpások. (
Ne feledjük, hogy a űz és fény ünnepét ünnepeljük). Ilyenkor készülnek el
háncsból a Birgid – keresztek is.
Az
Imbolc megünneplése az ír kultúrában a
legjelentősebb.
A
Farsang
Hagyományosan
Vízkereszttől (Január 6.) a nagyböjt idejéig, hamvazó szerdáig tartó időszak. Január
6-án lebontjuk a karácsonyfát, véget ér az áhítat időszaka, hogy ezzel egy
időben megkezdődjék a lakomák, bálok,
udvarlások, ünnepségeinek időszaka. A
középkorban az ünnep buja jellege miatt tiltott mulatságnak számított, az
1400-as években kifejezetten üldözték ezt a télűző, pogány szertartást. A farsang csúcspontja a karnevál, vagy
„farsang farka”, amikor kiűzzük, elzavarjuk a sötét telet, és ünnepeljük a
tavasz és fény eljövetelét. Magyarországon nevezetes a mohácsi busójárás.
A
farsang nálunk is a korai időktől fogva a párválasztás időszaka, az esküvők
megtartásának az ideje, mivel a nagyböjt idején már tiltott dolog az esküvő és
a szertelen ünneplése.. Minden bál és táncmulatság lényege a szerelem és az
egymásra találás, a hosszú és komor téli időszak utáni első igazi ünneplés, az
újjáéledés szertartása. Az utolsó farsangi bál ünnepe hivatalosan a húsvét
negyvenedik napja előtti éjszaka.
A
magyar farsangi szokások elsősorban német eredetű néphagyományokra épülnek, a
szó eredete a német „Fastenschank”szóból származtatható, amely körülbelül
annyit tesz, hogy böjti italmérés. Farsangi szokásaink is részben germán
ünnepekből származtathatók.
A
köztudatban a farsang hagyományosan a jelmezes beöltözést jelenti, a farsangi
időszak utolsó néhány napjában tartandó jelmezbál, vagy maszkabál.
Míg
Közép – Európában leginkább az ivászathoz kapcsolható farsang szó
járja, másutt
leginkább karneválnak nevezik ezt az időszakot.
A karnevál szó olasz eredetű, feltehetőleg a carnelevare ’hús
elhagyása’ (carne ’hús’, levare’felemelni, kisebbíteni, elhagyni’) kifejezésből
alakult ki, részben népetimológiás úton. A szóba valószínűleg a Carne,
vale! (Isten veled hús!) mondatot sűrítették bele A magyar nyelv
történeti-etimológiai szótára (TESZ.) szerint. Így alakult ki a ma már
nemzetközi szónak számító karnevál szó, mely a XIX. században a
magyar nyelvben is meghonosodott. A farsangi időszak mellett jelenti a
nagyszabású, utcabálozást,és jelmezes-kocsis felvonulást is. Míg
a karnevál a hús elhagyásához, addig a nagyböjtöt követő újbóli húsevéshez
kapcsolódik a magyar húsvét szó.
Torkos
Csütörtök
A
farsangi időszak különleges napjainak egyike, összefüggésben van a nagyböjttel,
nevezetesen az utolsó lehetőségek egyike, amikor a nép kedvére ehet azt, és
amennyit, csak akar. A torkos csütörtök ünnepe nemcsak nálunk, de egész Kelet –
Európában megtalálható.
Farsangi
Fánk
A
farsangi fánk elkészítésének szokása szintén az ókorba nyúlik vissza, mind a
görögök, mind a rómaiak készítették az évnek ebben az időszakában. A fánkok
mai, kelt tésztás alakja az 1400-as évektől fogva ismert, Magyarországon a
XVIII. század után vált a magyarországi farsangi hagyományok szerves részévé.
„Tündérek
hagyatékán
Démont
űző játékán
Bujaság
hajlékán
Farsangnak
hónapján”
(Pánti
Mária – Farsang, részlet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése