Treszl Gábor: A gyümölcs és a virág
Mondják,
hogy korunkban a tiszta metafizikai tartalom elveszett. Mennyiség és minőség,
valamint a haladványok sorai széthullottak. Az idea homályosabb, mint valaha. A
realitás pedig a polaritás csapdájába zárult. A tanítások szerint az egy a
legnagyobb szám. A kettő pedig a legkisebb. Lehetséges, hogy valóban a szakadék
szélén állhatunk, mert számrendszerünk már csak megszokásból használja a tízes
kört, ami életünket átszövi és irányítja: az a kettő.
A metafizikai világ szellemiségének kibontakozásának útjai elhomályosodnak. Mégis, ami leginkább méhében hordozza még mindazt, ami a méz: az a virág és a gyümölcs. Hétköznapi dolgokról beszélünk. Természetesen. De minden hétköznapi virágnak nem csak individuuma, de fajára nemére-jellegére tekintve még számunkra is érezhető kollektívuma van. De ami még ezt is fokozza: a virágnak az aranykor emlékét idéző univerzalitása a legszembetűnőbb. A virág a legérzékenyebb, a gyümölcs a legkedvesebb.
A metafizikai világ szellemiségének kibontakozásának útjai elhomályosodnak. Mégis, ami leginkább méhében hordozza még mindazt, ami a méz: az a virág és a gyümölcs. Hétköznapi dolgokról beszélünk. Természetesen. De minden hétköznapi virágnak nem csak individuuma, de fajára nemére-jellegére tekintve még számunkra is érezhető kollektívuma van. De ami még ezt is fokozza: a virágnak az aranykor emlékét idéző univerzalitása a legszembetűnőbb. A virág a legérzékenyebb, a gyümölcs a legkedvesebb.
Kezdjük
talán a virágnál. Örök kérdés, ami motoszkálhat minden jóérzésű emberben, hogy
etikus-e egy virágszálat letépni? Letépni, hogy kedvesemnek adhassam szemei
ragyogásának ihlető mámoráért, és szívének minden érző dobbanásáért. Nem ez-e a
legméltóbb, ami a virágot felmagasztalja a tiszta szellemi magasságokig?
A
kérdés, hogy felmagasztalódik-e ettől. Vagy szépsége idejekorán elrablódik?
Addig esztétika volt, méghozzá minden irányba terjeszkedő kihívó vonzalom, de
mindebben mégis elszigetelt távolság. Aki látta, megcsodálhatta, de „csupán”
mint diszkrét pontot, nem pedig mint élő lángot. Elérhetetlen ragyogás volt. Talán
félénk, mégis – mint minden virág – kissé kíváncsi és (megbocsáthatón) hiú,
szépségével tudatosan elbűvölő és gyönyörködtető. Egyszer kinyílt a
természetben, de talán második kinyílása csak velünk együtt lehetséges neki.
Vannak
virágok, akik már mintegy gőgös pompával és belül hideg távolságtartással
urakként viselkednek. Vannak kevesen, akik bölcs szépségükben nem takarnak
semmit, és nem mutatnak semmit. Nyugodt, keleti bölcsességükben a tiszta tao-t
idézik. Önmaguk érinthetetlen távlatából már inkább figyelnek, mint a figyelmet
felkeltik. De legtöbbjük kacér, és hiú. Szeretik, ha nézik őket, de mindig
titokzatosak és szégyenlősnek mutatkoznak fokozottan ügyelve arra, hogy
szégyenlősségük mellett egy-egy intim bájuk mindig ki-kivillanjon. Ezzel
ragadnak el és bűvölnek, hogy megérinthetetlen távolságban, törékeny
gyengeségben, őrjítő titokzatosságban (és csak ritkán szeszélyesen) Szophiának
földi szimbólumai. [Szimbólum, mely aktív kapcsolatot hordoz]. Áldozatuk
beteljesedésében legalábbis. Ő tehát az áldozatot meghozó, de itt örökké
elérhetetlen virág. Az áldozat azonban minden esetben vektoriális, sohasem
diszkrét, tehát valami felé mutatni kell; önmagában elszigetelt – individuális,
pontszerű – áldozat nem létezik.
A
kérdés azonban még mindig távol áll: megérinthető-e ez a misztikus fény és
közös titkos szerződéssel eltulajdonítható-e annak felemelése céljából? Az
élete csekély lesz néhány nap esetleg egy hét talán. De e napok minden
pillanatában, mikor új kedvese ránéz, már egy barátot lát benne, élő szeretet,
nem pedig megérinthetetlen távolságból ragyogó metafizikai szellemet, s ennek
következtében matérián túli virágzás indul meg benne. Elérhetetlen persze, de
már megérinthető (a szívvel legalábbis). A virág hamar elveszíti picinyke
életét, cserébe viszont megkapja saját szépségének tükörképét, ami a túlvilágig
magasztalja fel őt. Sohasem felejthetjük el, hogy szépségünk sohasem
önmagunkért van. Azért van, hogy más szeretete- szépsége által
visszatükröződjék, s egymást ezzel kölcsönösen és önzetlenül felemelhessük. Így
ő is. A virág önzetlen. Odaadja magát, hálás és boldog még halála végső
napjaiban is, hogy ezt megtehette, s ezt bárki tudja, aki megfigyelte már a
leszakajtott virágot. A virág meghal, de megdicsőül. Aki kapta fényét, több
lett tőle, ő maga pedig több lett attól, hogy lett, akinek adhatta azt.
Mégis
változatlanul ott ül a gondolat, miféle belső magatartás szükséges egy szál
virág leszakajtásához, ha egyáltalán megtehetem ezt?
Buddha
híres virágbeszédében egyetlen szál virágot tartott fel, és hallgatott. A
hagyomány azt mondja egyetlen ember értette meg ezt az egész, hallgató
tömegből. Ma, persze – mint mindent – megmagyarázták a virágbeszéd jelentését.
Többször és többféleképpen is. Azt hiszem, ha a jógik és Bodhiszattva
tanítványok nem értették, akkor aki a történeti korban magyarázza ezt 2600 év
távlatából még kevésbé értheti. Legfeljebb sejteni lehet, hogy tán magát
Szophiát mutatta be akkor az emberiségnek. De ami egyetlen bizonyosság: hogy
nem kétséges, a virág leszakajtható volt. Mert megvolt az azt felmagasztaló
metafizikai háttér.
Ebből
következik a magyarázat, hogy az, hogy egy virágot leszakíthatok-e nem dönti el
semmi más, mint hogy mekkora szeretet van bennem ennek megtételéhez, s ezzel
miféle belső szövetséget tudok kötni magával a cinkos és pajkos virággal. Hisz
mindegyik más és más, ezt mind tudjuk. De ami igazán fontos: nagyon vigyázzunk
arra, hogy soha se bántsunk meg egy virágot, még kevésbé, ha leszakítottuk már
azt. Mert ha leszakítottuk, akkor ő szívünk egy részébe beléfonódott akár
tudjuk, akár nem, s ő szeretettel és életével ajándékozott meg bennünket.
Életét adja – önként – hogy a szépség el nem homályosult fénye ragyoghasson
ránk (sokkal inkább közvetve ránk, hisz közvetlenül lelkünkbe; nemhiába volt a
virág mindig is a lélek analógiája). Ez egy égi szövetség. Ha e virágot
megbántjuk, vagy áldozatát semminek tekintjük, úgy a szívében égő kínnal
pusztul és sorvad el lassan. A virág a szépségnek tiszta és nyílt tükörképe. S
ezt csak mi tudjuk bemocskolni, hisz mi kaptuk tőle e Fény Gyöngyét. Minthogy
annak ezer és ezer formája van, ezért van ezer és ezer virág a világon.
Évezredekkel ezelőtt a virágok még szebbek, illatosabb és érzékenyebbek voltak,
mint ahogy az minden hagyományból evidenciaként kirí; ez nyilvánvaló, hiszen
mindazt, ami matérián túli, sokkal közvetlenebbül sugározta minden, (így ők is)
mert az élet nyíltsága sokkal szenzitívebb volt minden élet fölötti iránt.
Ahogy az érzékenység csökken, úgy halványodik a virág színe és illata is az
emberiséggel. A virág egyedül nem érheti el az ég fényét, csupán általunk. Mi
pedig nem láthatjuk már az aranykor tisztaságát, csupán általa.
A
következő kép a gyümölcs. A gyümölcs hasonlatos a virághoz, már ami az
áldozatot illeti. Ő ízében és minden rostjában nem önmagáért van. A gyümölcs
nem önmagáért finom. Persze az évezredek őket is megváltoztatták már. Édességük
épp úgy, mint szívünké is, elhalványult, de még mindig törekszik odaadni
önmagát, képviseli régi ősét, mint ahogy mi képviseljük a földi Ádámot. Igazán
gyümölcsöt enni hála nélkül nem lehet. Anélkül, hogy felismernénk, hogy
növekedésétől kezdve érett szép pirosságáig minden mozzanatában igyekezett a
legfinomabbá és legkülönlegesebbé lenni a nap színével és az esők illatával.
Nem azért hogy különleges legyen, még kevésbé, hogy individuum, hanem hogy a
legnagyobb örömöt okozza annak, akinek adja magát, méghozzá nekünk. Gyümölcsöt
habzsolni olyan, mint a virágot szeretet nélkül hagyni. Egész életének
legemelkedettebb pontja, amikor minden munkája megmérettetik: az elfogyasztása.
Mint a léleké az élet után az egyiptomi Pert em Heru szerint. Ennek mérői mi
magunk leszünk, de mi is mérettetünk általa. Hála nélkül elfogyasztani olyan,
mint minden munkáját és áldozatra való törekvését a semmibe hajítani.
A
gyümölcs és a virág. Azt hiszem, a régi világ utolsó fennmaradt képviselői.
Krisztusi áldozat és Sophia szerelme.
Treszl Gábor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése