Ariam P.: Az Alpok teremtményei
„Vannak különös éjszakák,
amikor az emberek csak árnyak, míg az árnyak talán emberek.” (Edgar Allan Poe)
Meglehet, hogy az Alpok mára már meglehetősen iparosodott,
elnézve sűrű erdeit, büszke, sivár hegyei között megbúvó titkos tavait egykor
Németország egyike volt a világ legmisztikusabb tájainak. A hátborzongató
városi legendák összezavarták az érzékeket, és félelemmel töltötték el az
embereket. Valóban rengeteg tündérmesének adott otthont ez a tájék
(Csipkerózsika, Piroska és a Farkas…), és ezzel együtt a sötét történeteknek
is, amit a hegyi parasztok beszéltek el egymás között, ezeknek egy jó részét a
Viktória korabeli Anglia meséi közül vették és ültették át folklórjukba, a
helyi ízlésnek megfelelően. Eredetileg, és ez elhihető, számos, gyakorlatilag
horror történet ezek közül a mesék közül – vérfarkasokkal, gyermek-rabló gonosz
szellemekkel, és emberevő boszorkányokkal, akikről úgy hitték benépesítik az
erdőket és a hegyeket. Itt szintén voltak ellenséges lelkek, akik elözönlötték
a kietlen tájat, s akik, ha emberekkel találkoztak, nagyon ellenségesen
viselkedtek. Hadsereget alkottak és sötét irányzatot adtak a korai germán
folklórnak.
Kannibalizmus és vérivás gyakorta előfordul a germán erdei emberek
elbeszéléseiben. Az emberevő boszorkány története ás a (Hansel és Gretel), és a
rosszindulatú, gonosz kis démon (Rumpelstiltskin), akik elváltoztatott hangon szólítgatják,
majd elragadják és megeszik a gyerekeket, - tipikus példák erre feltételezésre.
A sűrű, sötét erdők, hozzájuk hasonló, undorító teremtményeknek adtak otthont,
akik veszélyt jelentettek az emberiségre.
Az erdei feleségek
A legnépszerűbbek ezek közül az erdei feleségek, akik, mint a
nevük is mutatja, általában az erdők mélyén szeretnek tartózkodni, de
néhanapján közelebb jönnek a házakhoz, mert odavonzza őket a készülő ételek
illata, vagy az emberek nevetése, és kellemes társaságuk. Ezek az asszonyok
tudták változtatni alakjukat, de nem úgy, mint a halottak, vagy a szellemek,
sokkal inkább úgy, mint az erdők többi harcos népsége. Az erdei feleségek
nagyon szeszélyes teremtmények- magasak, és elegánsak, gyönyörű zöld ruhát
viselnek, uszályos köntöst, de a bőrük halotthalovány, és iszonyatos karmaik
vannak. Többnyire jó szándékúak, útba igazítják az erdőben eltévedteket, vagy
ellátják a megsérülteket, de tudnak nagyon barátságtalanok is lenni a
kíváncsiskodó utazókkal, akiknek általában kiszívják a vérüket. A vadászok és a
favágók különösen veszélyesnek tartják őket két időszakban; először is, amikor
útra kelnek, hogy a fákat gondozzák mélyen bent az erdőben, másodszor, amikor
megzavarják őket, miközben zsákmányaikra vadásznak. Régi vadászmesék szólnak
róla, hogy találtak egyszer egy halottat a lesen, ami át volt döfve, és alvadt
vértócsában feküdt. Az ehhez hasonló történetek a németországi városokban
ugyancsak felszaporodtak a XVI-XVII. században. A szkeptikusok azt mondják,
hogy ezek a halottak, farkasok, vagy más vadak támadásainak áldozatai, mert,
ahogy mondják, kivétel nélkül minden áldozat az aljnövényzetben feküdt, a
lombosabb részeken, de a középkori, felvilágosult felfogás szerint az egyetlen
lehetséges magyarázat ezekre az esetekre a természetfeletti, konkrétan az erdei
feleségek létezése.
Tomtin
Nos, említést kell tennünk még valakiről, aki szintén ezekben az
erdőkben időzik. Nagyon sokan hiszünk a „kis emberek” létezésében, és
hajlamosak vagyunk egy kalap alá venni a különböző koboldokat, manókat,
tündéreket, törpéket és trollokat. A leggonoszabb ezek közül is a Tomtin. Ezek
apró emberkék vörös ruhában (a vér színe), és megtámadják az átutazókat a
magányos erdei ösvényeken. Szadista teremtmények, a germán folklór szülte őket,
még valamikor az ősidőkben, mikor az emberek eljártak az erdők mélyét kutatni,
kalandvágyból, és az esztendő tetemes részét ott töltötték. Ezeknek a
történeteknek a lényege a régi idők felelevenítése, azoknak az embereknek, akik
már elfelejtették az erdőt, s vele a termékenység isteneit. Elfelejtettek
áldozni a korai germán törzsek hite szerint, s olyan unalmas nevekkel látták el
a teremtményeket, mint például Nacht Ruprecht (bizarr és ijesztő figura,
szalmával és aganccsal kidíszítve), vagy Swartz Peter, ( egy borzalmas, fekete,
izmos testű figura, kb. úgy néz ki, mint egy hatalmas patkolókovács). Nos, a
Tomtin többek között őket szolgálta, s megölte az átutazókat az előbbiek
parancsára. Amikor az erdőn átutazók elestek, a földön fekvőket a megtámadta,
láncokkal megkötözte, és szálkás botokkal, esetleg husánggal agyon verte, a
földre kifolyó vérüket pedig fellefetyelte, akár a kutya. Aztán az áldozatok
szívét és máját kivágta, hogy elvigye mesterének, hogy azzal táplálja őt a fák
rejtekében.
A legtöbb ilyen jellegű teremtmény a téli hónapokat választja, hogy
manifesztálódjon. Nacht Rupert például szeret a kunyhók ablakán át bejönni,
pillantásával megbabonázva az ott bent tartózkodókat. Nyomában hűséges
tanítványa George Oaf, hatalmas korbácsokkal felszerelve, azzal hadonászik maga
körül, s e díszes menetet zárja leghátul a Tomtin, aki a hóborította ösvényeket
járja, s megöli azt, aki az útjába kerül. Azokat, akik áldoznak neki, vagy
életben tartják az ősi hitet, megjutalmazza.
Ezeknek az ősi istenségeknek az imádatát támadják a templomokban, kiszorítják
őket az őket megillető helyről, hogy a pogány természetfelettinek felkínált
ajándékokat a zarándokok a templomokban helyezzék el a fentiek keresztény
hasonmásai részére. A mi esetünkben a keresztény megfelelő nem más, mint Szent
Miklós. Ironikusnak hathat, hogy a vérszomjas, vérivó Tomtin összekapcsolható
egy ilyen keresztény szenttel. Pedig tulajdonképpen nem, mert a keresztény
megfelelő nélkülöz minden züllöttséget és brutalitást. Németország egyes
részein, Szent Miklóst úgy ismerték, mint „Buller Claus”(Csengettyűs Miklós),
mert a szánra, amin közlekedett, csengettyűk voltak aggatva.
Később, a Tomtin, az emberi képzeletben megszelídültebb formát öltött, és
eléggé ironikus módon a „Télapó kis segítője” lett, őket hívjuk manapság
karácsony tündéreknek. Ennek a meglepő átalakulásnak a közbenső állomásait nem
részletezem, legyen elég annyi, hogy bizonyos, nevelő célzatú történetben a
Mikulás a jó gyerekeknek adott ajándékot, a mihasznákat azon az estén a Tomtin
látogatta meg.
Az Alpesi
A kannibalisztikus, vérszívó kis emberek ötlete természetesen
Németországon keresztül Ausztriába is átjutott, Goulish törpéi a
Rumpeltstilskin előfutárai, azt beszélik a magányos hegyek lakói, és vidáman és
előszeretettel folytatják régi hagyományukat, nevezetesen magányos kirándulók
megtámadását az elhagyatott erdei ösvényeken. Ezek a sztorik fokozatosan
beintegrálódtak más mesékbe és hiedelmekbe, történetekbe a halálról, vagy a
farkasemberről például. A visszatérő halottak eszméje mindig is nagyon elterjedt
volt a germán folklórban. A halottak megtámadták az élőket, és a támadások után
az áldozataik hozzájuk lettek hasonlatosak- ez klasszikus motívuma a vámpír,
vagy a vérfarkas történeteknek. Voltak történetek arról, miszerint a halott
elszaggatta saját halotti leplét a temetés után, és elásta azokat más sírokba,
ezzel meggyalázva más halottakat, akik azután rettegésben tartották az élőket.
Ez ugyanis a megszentségtelenítés ékes példájának minősült a korai-modern
kereszténységben. 1679-ben egy német teológus, Phillip Rohr publikálta
teátrális című De Masticatione Mortnorum ( Egy csámcsogó halott) című írását,
ezzel letéve a későbbi vámpír irodalom alapjait. Ez egy tanult egyházi személy
beszélgetéseit tartalmazza a hitről, kifejti nyugtalanságát a visszatérő
halottakkal kapcsolatban, akik elhagyják sírjaikat, hogy megharapják az élőket
(újakat teremtve ezzel), és mindezt vallási megközelítésből. A szöveges
demonstráció széles körben elterjedt, és nagyon komolyan vették, mintegy
meghatározta a korabeli német városlakók hitét.
Évekkel később, a brutális, vérszomjas törpék, a nyughatatlan foszló halottak
motívumától kezdve a fekete mágiából kölcsönvett boszorkány támadásokig,
valamint ezek együttes keverékéből megszületett a gyűlölködő és titokzatos
vámpír. Mint megannyi más hasonló lény a német/osztrák vámpír is ellentmondásos
figura, életre kelésének eredeti körülményei homályosak. A folklór megannyi
szála köti őt sötét erdőkhöz, vagy éppen magas hegyekben izolálja, lényegében
ez az egész mesegörgeteg az Alpesi figurájában kristályosodik ki. Ennek
ellenére a mai napig nincs egységes leírás e teremtményre vonatkozóan.
Németország egyes részein például élő személyként tartják számon, olyan elemi
erőkkel, mint a törpék, vagy a Tomtin. Más régiókban és Ausztriában pedig
valamely halott lelke, gonosz szándéktól vezérelve. Vannak területek, ahol
aprócska öregemberként ábrázolták ( a Tomtin valamiféle reprezentációjaképpen).
Megint mások hatalmas mágikus alakként ábrázolták, akik macska, vagy madár
képében látogatták a várost. Ausztria egyes részein vannak mesék arról, hogy az
Alpesi szexuális támadásokat hajt végre, ráugrik az alvó lányokra és
fiatalasszonyokra, akárcsak a ragadozó állatok. Ebben a megközelítésben ez a
teremtmény nagyon hasonlít az ősi-római Incubusra. Az Alpesi mindig hímnemű, és
ha elhisszük, hogy valóban egy elhunyt személy lelke, akkor ésszerűnek tűnik,
hogy a támadások mindig a hátrahagyott családtagokat érik. Sok történet számol
be arról, hogy szörnyű, hatalmas, kéjvágyó fekete kutya alakjában jelenik meg.
Ha innen nézzük, ez egy olyan személy, aki vérfarkas volt még a halála előtt,
és ezzel be is integráltuk az Alpesit egy másik, ám vámpírokhoz közeli népi
legendába. A kapcsolódó ábrázolásokban ez a lény mindig egyfajta fejdíszt
viselt. Általában ez egy öreg, széles karimájú puha kalap, de be is lehetett
vonva valamilyen anyaggal, lehetett ez fátyol, ami eltakarta az arcát, kétség
kívül arra használta, hogy felismerhetetlen maradjon.
Ha például egy élő személy vált Alpesivé, az úgy volt lehetséges, hogy ez a
teremtményünk is alakváltó, vagy az anyja bűnéből kifolyólag vált azzá.
Például, ha a nő bűnbe esett és terhes maradt, ez megbocsáthatatlan volt
akkoriban. Vagy ha evett valamilyen tiltott gyümölcsöt (vadmálnát az erdőben
például), ami tisztátalan dolog volt, és a tündérek megbüntették. Ha
tisztátalan körülmények között, nem megfelelően levezetett volt a
gyermekszülés,(habár az nincs részletezve, hogy ez mit takar pontosan), az
ilyen gyermek, mire felnőtt kétségtelenül Alpesivé vált. Ez történt akkor is,
ha egy anya megijedt egy vadállattól- különösen kutyától, vagy lótól- amikor
várandós volt. Ha egy gyermek burokban született (vagy rajta volt még a vékony
filmszerű anyag), és az eltakarta az arcát, az egyik biztos jele volt, hogy
később vámpír lesz belőle. (Bár a világ más részein, mint például Írországban
ez a jelenség kivételes szerencsének számított, az így született gyermekről azt
tartották, hogy sohasem fullad vízbe). A csecsemőkori haj a fejtetőn szintén a
későbbi vámpírizálódás előjelének számított; meglehet egyes területeken a
vérfarkasok ismertető jeleként tartották számon. A kisgyermekek teste kétség
kívül pontosan elárult néhány kínos jelet, ezért igyekeztek elrejteni a
szégyenfoltokat, ami későbbi természetfeletti identitásukat elárulhatta volna.
A Németország Brocken és Harz hegyei között az Alpesi mondakör erősen
összemosódott a boszorkányháborúkkal. A hegyi régió összes zugában gyanús
természetfeletti lényekről beszéltek, amik minden barlang mélyén ott lapulnak.
Úgy hitték, hogy a boszorkányok összejöveteleket tartanak a legmagasabb
hegytetőkön, ahol nagy számban jelennek meg, pusztító erejű viharokat idéznek
meg, s küldenek szét országszerte, így próbálnak kapcsolatot teremteni a
rendkívül gonosz törpékkel. Meglehet, az Alpesi szolgájává, sőt szövetségesévé
vált a német és osztrák boszorkányoknak, azok őt küldték macska, vagy farkas
alakjában, hogy gonosz terveiket végre hajtsa, s rettegésbe tartsa a hegyi
népeket.
Ausztriában, s Németország egyes részein, az Alpesi erejét kiegészítették a
vámpírok egyes képességeivel: az Alpesi manipulálni tudta az egyszerű lelkeket,
befolyásolván ezzel jövőjüket, viszont ezt a képességét csak alvó embereken
tudta kamatoztatni. A teremtménynek hatalmában ált beférkőzni a szerencsétlenek
álmaiba, éjszakai víziókban eztán olyan cselekedeteket hajtottak végre, aminek
nem voltak tudatában. Az Alpesi előidézhetett alvajáró állapotot, rohamokat,
hatalma alatt tarthatott bárkit, akár egész éjszakán át . Feltétel nélkül
teljesítette a boszorkányok parancsait, egyesek a German Mara, a lószerű
entitáshoz hasonlították, akinek az angol nyelv a „nightmare”, a rémálom szót
köszönheti. Aki valójában egyike azon rengeteg teremtménynek, aki hatalmas
fehér csődör képében jelent meg éjszakáról éjszakára, s az alvó városokban
áldozatok után kutatott. (A ló alak egyéb iránt az ókori mitológiában Poszeidón
megjelenési alakja volt, tiszteletére csődöröket áldoztak, hogy lecsendesítse a
tengert, és ne rengesse a földet a jámbor nép talpa alatt)
Habergeiss
A gondolatok manipulálása és a víziók keltése mellett az Alpesi
szerette megszerezni az áldozatok vérét, s néhány napján egyéb testnedveit is.
Ausztria egyes részein a legjobban az anyatejet részesítette előnyben.
Megtámadta az alvó anyákat és addig gyötörte őket, míg azoknak tejlázuk nem
lett. Az Alpesinek számos variációja létezik, régiónként nagyon eltérő
változatok lehetségesek. Például Ausztria és a német Alpok egyes részein ezt a
teremtményt Habergeiss néven emlegetik, ezek a teremtmények három lábbal
büszkélkedhettek, aminek következtében nagyon gyorsan tudtak mozogni. Amikor az
éjszaka leszállt, a Habergeiss megtámadta és kiszívta a vérét a mezőn felejtett
jószágoknak. Normál esetben emberre nem támadt, hacsak az nem zavarta meg
éjszakai lakmározása közben, vagy ha az tiszteletlenül a barlangjába nem
tévedt, ezeket az eseteket különös kegyetlenséggel torolta meg. A Habergeiss
közeli rokona a Krampusznak.
A Schrattl
Az Alpok más tájain a fenti lényre a Schrattl elnevezést
alkalmazták. Ez a különösen gonosz és heves formája a vámpírnak, emberre és
állatra nézve egyaránt veszélyes. Ez a típusa a vámpírnak roppant mentális
erejével tartotta fogva áldozatát, gyakran egészen addig, míg az teljesen meg
nem őrült. Ezek a teremtmények nem voltak tekintettel az élők dolgaira, de arra
nagyon is odafigyelték, hogy összemocskolják a bűnösök halotti lepleit,
felfalták azokat a gyolcsokat, amik biztosíthatták volna útjukat a másvilágra.
Példának okáért mind a Habergeiss, mind a Schrattl gyakran támadtak emberekre
spontán a vagyonukért, vagy birtokukért, hogy aztán saját családjukat
költöztessék be az elnéptelenedett ingatlanokba, ezzel is kiszélesítve
hatalmukat egyre nagyobb közösségekre. Az alpesi teremtmények megannyi
fajtájának írható a számlájára ezen felül betegségek terjesztése régió szerte,
és együttesen járultak hozzá a vámpír hiedelem egyre szélesedő elterjedéséhez
mindenfelé.
Védekezés az alpesi teremtmények ellen
Nem létezik hatékony védekezés az Alpesi ellen. Ausztria egyes
részében azt beszélték, hogy a kereszt látványa és egyéb szent ereklyék
felmutatása mellett el lehet őket zavarni. Néhány ember szentül hitt benne,
hogy ha a lapockáján, vagy nyakán viselt szent medálokra bízza magát, nem eshet
bántódása. De Németország protestánsabb régióiban ez mind csak ostoba babonának
minősült, s még messzebb ált a katolikus tónustól. Meg kell jegyeznünk azonban,
hogy a számos előforduló esetben ezek a lények sokkal öregebbek, mint a
Kereszténység maga, sokszor szolgálói valamilyen ősi istenségnek, s az ős-öreg
erdőket és hegyeket népesítik be. A Keresztény templomok szimbólumainak éppen
ezért nincs, és nem is lehet hatásuk rájuk nézve. Viszont a küszöb sóval
történő beszórása megakadályozhatja az alpesi egyes fajtáinak belépését a
házba.
Ha egy közösségnek volt is valamiféle terve az Alpesi legyőzésére, akkor az a
hite volt abban a tényben, hogy ez a teremtmény szelleme valamely elhunyt
személynek, s ha meggyőződtek a kilétéről, a tetem kiásása és nyilvános
elégetése volt az egyetlen lehetséges és működő módszer annak elpusztítására.
Ha az Alpesi élő személynek volt kikiáltva, akkor annak, aki megtalálta, néhány
cseppet a saját véréből rá kellett fröcskölnie, a legjobb volt, valahova a jobb
szeme környékére, mert azzal ki tudta belőle űzni a gonosz erőket. És ugyanígy
a „vérzés” volt az, amivel „kontrol” alatt lehetett tartani egy alpesit, mert a
vérző csalival volt elfoglalva a teremtmény, addig valaki más megkísérelte
elpusztítani, vagy legalább a varázserejét bármilyen módon lecsökkenteni.
Vámpír Hisztéria
1725 és 1732 között Ausztria egyes területein sokakat ragadott
magával a vámpír őrület. A temetőik miatt hevesen aggódó városiak és a környező
falvak lakói lepelevőkre emlékeztető lényeket láttak, akik nemegyszer
megtámadták őket. A történészek kutatásaik során arra az eredményre jutottak,
hogy valószínűsíthetően valamilyen járvány, mint például a tuberkulózis
következtében, de a hisztéria olyan széles körben terjedt el, hogy az emberek
halottaik zömét kiráncigálták koporsóikból és a nyílt színen elégették. Ez a
jól bevált gyakorlat mit sem enyhült 1755-ig, amikor is egy Olmutz nevű város
lakosai meggyalázták temetőiket a vámpírvadászataik során, amit addig
folytattak, míg csak egyetlen egyedét is életben tudták a nyugtalanító
populációnak. Egy német városban, nevezetesen Kölnben, 1790-ben az Alpesi egyik
formája hatalmas és buja kutya alakjában jelent meg, vörös szemei voltak,
félelmetes szájából tüzes szikrát köpött. A jelenés akkor szűnt meg végleg,
amikor bizonyos halottakat kiástak és megégettek a közösség temetőjében.
Egészen az 1800-as évek végéig állították a németországi Brocken hegyi régió
lakosai, hogy a vidéket Alpesi tartja rettegésben, aki vért iszik a város alvó
férfiúinak melléből, és sokan tudni vélték, hogy a környéken élő boszorkányok
parancsára cselekszi. Vannak feljegyzések marha és birkatámadásokról egyaránt,
egészen addig, míg minden gyanús sírt fel nem tártak, és az ott talált testeket
meg nem égették. S egyszer csak nincs több hír a jelenésekről. Talán az Alpesi
beférkőzött valamely élő emberek gondolataiba, vagy az igazságszolgáltatás
valamely más, kevésbé misztikus módjának áldozatává vált idő közben.
Az Alpesi egy nagyon titokzatos és ellentmondásos formája a vámpírnak,
felruházva rengeteg különös tulajdonsággal. Valamikor csak a lelke valakinek,
aki korábban meghalt; néha a gonosz megtestesítője, valamely élő gonosz lélek
küldötte. Néha különös, nagy szakállú kis ember formáját ölti magára, és
rendkívül vérszomjas (Emlékezzünk csak vissza a brutális Tomtinra, mint
megjelenési formára.), máskor meg szexuális ragadozó formájában jelenik meg,
vagy alakváltóként valamely vadállat bőrébe bújik, madár, patkány, vagy mezei
egér alakját öltve magára. Vérrel táplálkozik, de a tejet és a spermát sem veti
meg. Minden formája a halottak gonosz megtestesülése, néha más eltemetett
halottakkal, vagy azok kegyeleti tárgyaival (halotti lepel) táplálkozik.
Valamikor ártalmatlanná tehető egy egyszerű keresztény jelképpel, mint a
kereszt, más régiókban semmilyen szent ereklye nem árthat neki. Némely esetben
minimum három lába van! Ez a rengeteg ellentmondás kétségkívül a nagyszámú,
eltérő ősi kultúra elbeszéléséből fakad, abban viszont minden történet
megegyezik, hogy van lelke, mégpedig halott. A német és osztrák vámpírok
kölcsönvették a rendkívül gazdag folklór hagyatékait, ide értve a tündérek,
törpék, és boszorkányok, és természetesen a vérfarkasok természetfeletti
tulajdonságait. Ez a kialakult összkép teljes mértékben összeegyeztethető volt
a korai idők világával, amikor a városok még sötétek és misztikusak voltak,
elnyomva és osztozva az erdők és hegyek vadságával és kegyetlenségével. S
manapság ki tudná megcáfolni ezen állítások igazságtartalmát? Ki tudhatja, hogy
akkor miféle lények népesítették be az érintetlen erdőket, vagy az elhagyatott
hegyhátakat. Jobban tesszük, ha nem utasítjuk el eredendően az ősi hiedelmeket.
Jobban tesszük, ha ilyen helyeken óvatosak vagyunk.
„Az életet a haláltól elválasztó határ homályos és bizonytalan. Ki a
megmondhatója, hogy hol végződik az egyik, és hol kezdődik a másik?” (Edgar
Allan Poe)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése