M. Kovács Melinda - Szinay Balázs: Örök / nem örök
Világunkban minden állandó körforgásban van, csakis
folyamatos változás árán képes fennmaradni: hanyatlik, majd újrateremti magát.
A halálból új élet születik, s minden születés magában hordozza a halált.
Minden, ami létrejön, elmúlik egyszer.
Az ember ugyan magával hozza a teremtés képességét, de
nem tud olyat alkotni, ami szembeszállhat a múlandósággal. Létrehozhat új
életet, önmagából megteremthet egy másik embert, de minden teremtése
megsemmisülésre ítéltetett. Csupán az lehet örök, ami Istentől való, s az
isteni egység része: a lélek.
Az ember tudatában van saját halandóságának, ezért az
Egot állandó rettegésben tartja a halálfélelem. Az Ego jelszava az „egyszer
élünk”, így mindent magának akar. Minden vágyakozásunk és akarásunk forrása az
Ego. A valóságot, hogy a lélek örök és halhatatlan, csak a Felsőbbrendű Én
ismeri. Tisztában van saját sorsfeladatával, és az Egoval ellentétben nem az
élet élvezete, hanem az élet megtapasztalása a célja. Félelemre semmi oka,
hiszen az úton, amit kijelölt magának, nincsen egyedül.
A lelki társak találkozása rendkívüli élmény.
„A lelki társak azonos hullámhosszon rezegnek. Az
ilyen sorsszerű összecsapódáskor átlépi az ember a közeledés társadalmilag
szokásos lépcsőfokait. Nem lépésről lépésre közelednek egymáshoz, hanem
hirtelen. Olyan, mintha rég nem látott testvérünkkel találkoznánk. Egyszerre
Mindent el akarunk mondani egymásnak. Most és azonnal. Mert végre itt van az,
akinek lehet. Aki érti. Az ilyen hirtelen összeszikrázáskor felizzik valami a
Fényből. Ezt mindketten érzik, és ki akarják használni a csodálatos
pillanatot.”- írja Müller Péter, Aranyfonál c.
könyvében.
Ilyen találkozás minden szerelem. A szerelem
együttrezgés, különleges egységélmény. S mivel a Földön nincsenek véletlen
történések és véletlen találkozások, nem létezik véletlenül megeső szerelem
sem: dolgunk van egymással. A létezés oka és célja az egyéni és kollektív
fejlődés. Felvállaltuk egymás segítését, aminek végre eljött az ideje. Sokszor
ugyan megmagyarázhatatlan fellobbanásként élünk meg egy-egy szerelmet, de
valójában csak az Ego értetlenkedik. Ő az, aki lángra lobbant, a Felsőbbrendű
Én csupán felismert. Felismerte a másikban azt a valakit, akivel számtalan
életen keresztül segítették egymás fejlődését. Most boldog, mert új lehetőség
kínálkozik.
Azért, hogy a szerelem elmúlik, hogy még a legnagyobb
lobogás is megszűnik, egyedül az Ego a felelős. Csakis az Ego képes
kiábrándulni a szerelméből.
Már-már őrült módon lángol, követel és birtokolni
próbál. Csakhogy azt szereti, akit lát, és nem azt, akit érez. Csodás
tulajdonságokkal ruházza fel a másikat, ezáltal saját teremtményéért rajong.
Amikor aztán a mámor csillapodik és felszáll a lila köd, az Ego őrjöng, mert
becsapták. Nem érti, imádatának tárgya hogy változhatott meg ilyen hirtelen.
Mivel nehezen viseli a változást, kiábrándul, a két ember útjai pedig
szétválnak. Sokszor még azelőtt, hogy a vállalt feladatukat teljesítették
volna.
A boldog szerelemben eltöltött csodálatos időszak az
ego őrült, fékezhetetlen mámora. A felsőbbrendű én számára „csupán” jóleső
örömtánc. Tudja: itt az idő, elkezdődhet egymás felemelésének kegyelmi
periódusa. A lélek felismer, felemel és segít. Nem eszköze és vágya a
birtoklás, nem akar kisajátítani, hiszen ahogy a találkozás előtt, úgy később
is képes létezni a másik nélkül. Tudja, hogy az együtt töltött idő ajándék és
lehetőség. Tisztában van vele, hogy régi ismerősbe botlott, és nem ez az utolsó
találkozás. A lélek azt szereti, akit érez: a másik igaz valóját. Ezért az Ego
hirtelen jött és gyorsan múló szenvedélyével ellentétben, a lélek szeretete
örök.
M. Kovács Melinda
***
„Nem emberi lények vagyunk, akik spirituális
élményeken megyünk keresztül, hanem spirituális lények, akik az emberi létezés
élményén haladnak át.” (Maharishi Mahesh) Nem szükséges éppen kelet felé
kacsintgatnunk, ezzel a gondolattal a mi kultúrkörünkben is egész korán
megismerkedünk, amikor Jézus szavait halljuk vagy olvassuk: „Isten országa bennetek
van, s körülöttetek…” – a gondolatot pedig minden kor, minden kultúra
megismételte a maga idejében. Mégse lehet azt mondani, hogy mifelénk ezt túl
komolyan vennénk, vagy, hogy szorosan szellemiségünk részét képezné
mindennapjaink során. Nem úgy, mint például azokon a műveltségi területeken,
ahol Krisna szavain nevelkedtek: „Nem volt olyan idő, amikor Én nem
léteztem, s öröktől fogva vagy te és ezek a királyok is. A jövőben sem fog
megszűnni életünk, létünk végtelen.” Az információ adott, mégis a megértés
hiányos volta léthelyzetünk alapvető félreértelmezéséhez vezet, amiből
következik, hogy életünk folyton változó, átmeneti kísérő elemeit érzékeljük
egyedüli valóságként, figyelmen kívül hagyva mindazt, ami eközben változatlan.
Ha pedig nem vagyunk tisztában azzal, hogy mi az, ami változatlan, vagy
másképpen örök, az öröklét élményét se tudjuk érzékelni és adaptálni saját,
egyéni létélményünkre vonatkoztatva.
Az emberi elme és a fizikai test képes arra, hogy
vezetőként viselkedjen, vagyis átitatódjon az isteni részelem, az egyéni
lélekszikra változatlan ragyogásával, ugyanakkor egyszeri tapasztalati élmények
gyűjtésére, az ismeretlen megismerésére is alkalmas. Nem egy kultúra úgy tekint
a teremtett világra, mint Isten testére, a benne létező élőlényekre pedig, mint
az univerzális forma (test) egyes alkotóelemeire, sejtjeire, melyeken keresztül
az Egész tapasztalati élményeket szerez saját magáról, végső soron saját maga
által. Így Isten egyszerre a teremtő és a teremtett világ is egyben. Ebből
fakadóan az emberi lény élményei nem különböznek az Istenség élményvilágától,
egyedül saját, rendelkezésére bocsátott egyéni tudatossága (egója) enged
számára arra következtetni, hogy érzékelése minden más létezőtől független.
Hasonlóan az emberi test működéséhez, az univerzális
forma sejtjei is határozott funkcióval, feladattal érkeznek a tapasztalati
világba, a különbség csak annyi, hogy feladatukat saját maguk választják ki
érzekésük előtt. Így a létezési színtér mindig egyfajta grandiózus színpadként
funkcionál, ahol a szereplők más szereplőkkel karöltve különféle szituációkat
játszanak el élményeket szerezve a nagy egész számára. Előre vállalt
szerepeikről persze leérkezésük után megfeledkeznek, így válik az alapvetően
tét nélküli játék látszólagos élet-halál harccá, egészen addig, míg az egyéni
lélekszikra ismét rá nem ébred élményszerzésének lényegére, saját funkcionális
voltára, lénye alapjának változatlan természetére.
Ebben a létformában erre direkt és spontán élmények
által képes. Direkt módon előidézheti az isteni minőség megtapasztalását lelki
gyakorlatok által, amikor is folyamatos gyakorlatozással eljut a konkrét
tapasztalati élményhez. Erre az ókor óta világszerte spirituális iskolák
alakultak, számos tanító számolt be technikákról, melyek Isten és az egyéni
lélekszikra közötti közvetlen kapcsolat megtapasztalására szolgálnak. Elég csak
a jógára gondolni, mely fogalom szó szerinti értelmezésben, eredetileg pontosan
az előbbit jelenti.
Spontán élményszerzési lehetőségként pedig adott a
szerelem, vagy a szeretet indirekt tapasztalása. A tudomány és a spiritualitás
vitatkozik arról, hogy a spontán élmények mennyire lehetnek tartósak. A
gyakorlati tapasztalat összességében azt mutatja, hogy ezek a megtapasztalások
addig tarthatók fenn, amíg erre adott ember személyisége képes, vagyis ameddig
ehhez a létélményhez kapcsolódni tud. Mivel a szerelem és a szeretet az öröklét
egy önmagában folyamatosan jelen lévő, meg nem szűnő élményforrása, a
kapcsolódás lehetősége a finomabb létsíkok irányából gyakorlatilag bármikor
adott. Ha az emberi lény vezető, képes ezt az élményt is vezetni és fenntartani
magában. Segítsége ebben, hogy a folyamat egy tapasztalati élménnyel kezdődik, így
egy későbbi áthangolódás alkalmával tudatában lehet annak, mihez kell
visszakapcsolódni. Ezt hívja a hagyomány lelki emlékezetnek.
Ebből kiindulva a helyett például, hogy „a szerelem
nem örök” pontosabb lehet azt mondani, hogy a szerelemhez való kapcsolódási
képességünk nem örök. Más, és inkább társadalmi kérdés, hogy erre nem is
nevel, később pedig nem ösztönöz minket senki. Szerencsés helyzetben vannak
azok, akiknek egyéni története, vagy tapasztalati élményvilága ilyen
körülmények között is ösztönös kapcsolódási lehetőséget biztosít, ezért
könnyebben merik hinni és hirdetni: a szerelem örök. Hiteinknek, kimondott
gondolatainknak mágikus, teremtő ereje van, ezáltal pedig döntő szerepe sorsunk
alakulásában.
Szinay Balázs
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése